Probleem met houding, maar wat is erger?

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Probleem met houding, maar wat is erger?

Post Number:#1  Berichtdoor Apocralypse » 12 okt 2018 12:02

Goedemorgen,

Ik heb een ietwat gênant probleem. Mijn boezem is nogal fors. Daardoor trek ik de pees in mijn linkerborst als ik mijn boog opzet. Ik heb hierover door meerdere mensen al adviezen voor het veranderen van mijn houding gehad. Maar ik merk dat al deze goedbedoelde adviezen mij in een heel ongemakkelijke houding zetten, wat mijn plezier in schieten niet bevordert.

Mijn vraag dus: moet ik dit 'probleem' wel als een probleem benaderen of hier gewoon mee leren leven en in de rest compenseren, zoals vizierinstellingen?

Aangedragen oplossingen:
- Borstbeschermer. Die heb ik al in de grootste maat. Pees raakt evengoed de borst.
- mijn borst richting doel draaien. Hierdoor draait mijn boogarm compleet uit de lijn en kan ik de pees veel minder ver uittrekken, alsof je je boogarm bijna recht voor je houdt.
- mijn lijn 'voor mij zetten' wat betekent dat ik erbij sta alsof ik sta te hoelahoepen. Kont naar achteren en naar voren leunend om die pees er maar voorlangs te kunnen trekken. Nope.
- de pees voorbij de borst trekken, zodat hij ertussen komt ipv tegen mijn linkerborst aan. NEE, slecht plan.
- mijn boog scheef houden, dus de onderste lat wijst niet recht naar beneden, maar in een hoek van 25-40° of zo. Dit ging best aardig, maar daarop werd ik vervolgens overspoelt door negatief commentaar.
- amazone stijl of borstverkleining. Ha ha :evil: Nee. Ik zoek een bruikbaar advies die geen littekens of duizenden euro's kost. Begin hier dus ook niet over.

Ik schiet met een recurve boog met vizier, gewoon omdat ik dat fijner vind mikken.
Apocralypse
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 25m 17s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Probleem met houding, maar wat is erger?

Post Number:#2  Berichtdoor CW1 » 12 okt 2018 15:47

Beste Apocralypse,
Wees gerust, je bent niet de enige vrouw met dit "probleem". Schaam je er niet voor en laat je er ook niet door beletten plezier in het handboogschieten te hebben. Laat ook gewoon de onzinnige oplossingen die je aangedragen zijn aan je voorbij gaan, en zeker negatief commentaar.

Wat is het probleem nu eigenlijk? Trek je de pees zover in je borst dat deze daardoor een extra knik maakt? Dan zit er een goede kans in dat dat invloed op de vlucht van je pijl heeft. Je zou dan het best eens met andere vrouwen daar over kunnen praten hoe zij dat opgelost hebben (of niet). Een vrouwelijke (ex) topschutter zou daar mogelijk nog het best in kunnen helpen. In mijn, mannelijke, optie zou een kortere boog misschien een (gedeeltelijke?) oplossing kunnen bieden. De hoek van de pees wordt dan korter waardoor die je borst mogelijk niet of minder gaat raken. Kijk ook eens goed naar je houding. Sta je goed verticaal of hang je achterover? (dus meegaand met je trekarm) En houd je ook je hoofd goed in de verticale lijn en niet achterover. Deze twee laatste punten zorgen er ook voor dat je pees je borst eerder raakt als je dat niet goed doet.

Trek je de pees niet in een extra knik en heb je er zelf geen hinder van? Dan hoeft het denk ik geen probleem te zijn als je pees vrij naar voren kan bewegen tijdens het lossen. Je gebruikt immers al een borstbeschermer en zult dan geen kledingplooien hebben waar je pees achter komt te liggen.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 16h 19m 41s

Post Number:#3  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 12 okt 2018 19:13

Wel,

Wij hebben ook ooit eens curiste gehad met het zelfde probleem, wij hebben haar toen iet-te wat achter de boog gezet ( zoals de meeste barebowers en hout schutters staan), en dat werkte voor haar best wel goed.
Inderdaad je levert wat treklengte in, maar dat was in haar geval minimaal ( ± 1 ich), echter zonder het gezien te hebben kan je er nooit een goed advies over geven.
Verder zou ik wel willen zeggen, als jij een oplossing voor je probleem vindt, en je resutaalt is naar jouw wens, zou ik mij niet druk maken over wat een ander vindt.
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 56m 17s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#4  Berichtdoor Apocralypse » 12 okt 2018 19:58

Dank je wel voor jullie snelle reacties.

Ik weet dat ik door dit contact met de pees een extra afwijking naar links heb, maar deze is wel consistent, dus hier kan ik wel op corrigeren.

Ik zal eens vragen of iemand mij op de foto kan zetten, zodat ik zelf een beter beeld heb in hoeverre de pees knikt en of ik inderdaad wel fatsoenlijk rechtop staan.

Top!
Apocralypse
Beginner

Online: 25m 17s

Post Number:#5  Berichtdoor advannispen » 13 okt 2018 13:29

Hallo,
Als je dan toch een foto hebt , of meerder van verschillende posities. kan ik je misschien advies geven.
Zet ze dus op dit forum.
Kom je uit de omgeving van Klundert dan kan ik wel eens komen kijken of er iets te verbeteren valt.
Beoordelen of je genoeg rechtop sta of open genoeg kan je beter door een deskundige laten beoordelen , maar helaas zijn er hier maar weinig van.
Enkele tips om goed rechtop te staan.
Controleer voor je schot:
Het drukverschil tussen de voor en achterkant van je voet (Als dit in evenwicht is sta je dus niet voor of achterover geleund.
Het drukverschil tussen linker en rechter voet (als dit in evenwicht is leun je niet naar links of rechts.
Maak je lang , schouders laag en hoofd rechtop.
Deze controles doe je voor het opzetten van de boog en tijdens het opzetten moet die houding zo blijven.
Dan zal het contact met je borst minimaal zijn , en door steeds je houding te controleren zal deze beter worden en ben je niet meer gefocust op het contact met de pees.
Want tenslotte is ankeren ook een peescontact waar je eigenlijk niet bij stilstaat.
advannispen
Aspirant D Klasse

Online: 7h 43m 6s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: 100 meter luchtbuks

Keer terug naar Techniek