Materiaal voor een klein mens

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Materiaal voor een klein mens

Post Number:#1  Berichtdoor scarlet » 19 nov 2016 20:09

Beste vrienden,
Ik ben geconfronteerd met een aller aardigst probleem.
Een klein mens met een grote persoonlijkheid heeft mij gevraagd hem boogschieten bij te brengen.
Echter hij heeft een treklengte van ongeveer 16 inch en denkt maximaal 25 pond op z'n vingers te kunnen zetten.
Ieder boog die we tot nu toe geprobeerd hebben is of te zwaar of heeft op deze lengte geen snelheid.
Heeft iemand ervaring en/of een richting?
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Materiaal voor een klein mens

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 20 nov 2016 12:57

Gezien je beschrijving ga ik uit van een kind dat waarschijnlijk nog wel zal groeien, maar misschien is het toch handig als je de situatie met wat meer feiten aanvult. Als het een kind in de groei betreft dan lijkt 25 pond mij namelijk wat aan de hoge kant.

Als de interesse naar compound uit gaat dan zijn er bijvoorbeeld de one-size-fits-all bogen van Genesis. Onder andere 3DAA in Loenen heeft deze in het pakket.

Op mijn club was er een paar jaar geleden iemand waarvan de toen 9-jarige dochter een jeugdmaatje recurveboog had. De grotere handboogzaken (VBS, v Dorst, etc) kunnen je daar alles over vertellen.

Ook voor traditionele bogen zijn er mogelijkheden, bijvoorbeeld ruiterbogen van 15 of 20 pond. Er zijn ongetwijfeld ook kleine formaten longbow te krijgen, zowel bij de reeds genoemde "all-round" winkels als bij de wat meer hout-georiƫnteerde leveranciers (Asgaard, All-Inn-Traditional, etc.). Een ruiterboog is wat lastiger om te leren, maar het zijn meestal wel lekker compacte bogen.

Een ander voormalig lid van mijn club had ooit op een of ander fantasy-festival een "elfenboog" gekocht. Trekkracht van 20 pond, eveneens vrij compact van bouw dus ik voelde dat het ding voor mijn treklengte ontoereikend was. Er zit soms best leuk spul bij die fantasy-bogen maar ik vermoed dat er af en toe leveranciers bij zitten die meer verstand hebben van de decoratie dan van het samenstellen van een evenwichtig schietpakket.

Er is nog een mogelijkheid; dat heb ik ooit gedaan toen mijn zoon nog een zoontje was. Bij sommige winkels met Rambo-spullen (legerkleding, heul heul heul stoere messen, en af en toe een verdwaalde luchtbuks of kruisboog) willen ze nog wel eens van die goedkope glasfiber bogen verkopen. Een paars-rode flatbow met knalgeel plastic handvat (annex oplegger); no way dat je die stuk trekt. Die dingen hebben een trekkracht van rond de 15 pond. Het eerste wat je moet doen is de bijgeleverde pees weggooien; dat is vaak een stukje nylondraad waar de peeslus is gerealiseerd door er een stripje metaal omheen te klemmen. Na nog geen honderd schoten vliegt dat stripje los, eigenlijk best wel riskant. Gewoon even een echte pees (laten) vlechten met fatsoenlijke serving. De bijgeleverde pijlen keil je ook de container in (eerst even doormidden breken, svp), want wie wil er nou een setje van twee sprietjes brandhout. In plaats daarvan koop je de dunste carbonpijlen die je kunt vinden, zes is een leuk aantal. Met mijn treklengte (ca. 29 inch) blijft die boog heel, maar kan ik wel degelijk de clout-afstand voor jeugdschutters halen, oftewel 90 meter. Op korte afstand (indoor 18 meter) heb je dan best een leuk boogje, voor weinig geld.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 29m 37s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor hawmjans » 21 nov 2016 11:29

Een search op het www geeft voor treklengte 14-16" een bow height van 48" en voor 17-20" bow height 54".
I neem aan dat je over een volwassene van iets meer dan een meter praat.

Beginners setjes met houten handle (sf optimo, polaris) zijn in deze grootte te krijgen.
Daar passen een stalilisator en een vizier op.

Andere optie: zoek op jachtbogen, take down.
hawmjans
Aspirant A Klasse

Heeft bedankjes: 2
Online: 13h 40m 25s
Ik schiet graag: Recurve

Post Number:#4  Berichtdoor scarlet » 21 nov 2016 15:42

Gezien je beschrijving ga ik uit van een kind

Dan had ik het wel over een kind gehad.
Het betreft een bijna volwassen gozer, alle andere benamingen wil ik niet voor hem gebruiken.
Zijn eigen voorkeur gaat uit naar een compound boog dat vindt hij wel stoer en dat past ook wel bij hem.
Maar ik heb geen idee of dat bestaat.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#5  Berichtdoor pokodada » 22 nov 2016 00:11

scarlet schreef:Het betreft een bijna volwassen gozer, alle andere benamingen wil ik niet voor hem gebruiken.

In dat geval vervalt m.i. alleen de opmerking over het pondage in relatie tot "nog in de groei zijn".

Er zijn diverse kleinere compoundbogen verkrijgbaar. De al genoemde modellen van Genesis hebben volgens de beschrijvingen nauwelijks een let-off, de cams zijn zo uitgekiend dat je bij wijze van spreken gewoon kunt blijven doortrekken. Aldus het weinige wat deze houtschutter van de verkoperspraat heeft onthouden.

De Hoyt Ruckus is volgens mij ook wel een leuke boog. Redelijk verstelbaar op diverse (kortere) treklengtes en pondages. Maar ik neem aan dat de vakhandelaren nog wel wat modellen uit de mouw weten te schudden.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 29m 37s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#6  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 08 jan 2017 17:41

op marktplaats staan nu wat "compound kinderbogen" welke een poundgate van 25 pound hebben (er staat ook een PSE tussen) echter de treklengte wordt niet vermeld, maar dat zou je kunnen vragen
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 56m 17s