kantelen vd boog na het schot

Voor de Compound schutters

kantelen vd boog na het schot

Post Number:#1  Berichtdoor jvaes » 04 dec 2015 16:54

Ik heb gehoord dat als een compound boog na het schot boven naar achteren kantelt (onder dus naar voren) dat de latten dan niet tegelijk sluiten want anders zou de boog vertikaal stil staan en alleen horizontaal wat naar voren komen. Komt dat " niet gelijk sluiten" door verschil in snelheid tussen de latten en dus eigenlijk door het aantal pounds dat op bovenlat en onderlat in ingesteld?
Kun je dat kantelen corrigeren door de spanning/pounds op bovenlat cq. onderlat aan te passsen? En zo ja, geef je dan de bovenlat meer spanning/pounds zodat die sneller wordt om zo gelijk te lopen met onderlat of is het precies andersom dus onderlat meer spanning/pounds? Daarna natuurlijk weer alle kabels, cammen, pees, nokpunt, oplegger en vizier nalopen en correct afstellen.
jvaes
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 49m 32s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: kantelen vd boog na het schot

Post Number:#2  Berichtdoor ThomVis » 06 dec 2015 21:08

Na het schot of tijdens het schot? Na het schot kan stabilisatie zijn. Ik zou de handleiding van de boog er op na slaan hoe deze in de basis af te stellen en dan alles nameten. Als dat goed staat misschien het "probleem" bij een boogwinkel of meer ervaren compound schutter voorleggen. Over het internet is dit lastig te bepalen, misschien met een video.
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 11
Online: 2d 16h 15m 22s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#3  Berichtdoor jvaes » 07 dec 2015 09:54

Dacht ik toch dat ik op een Nederlandstalig voor Nederland en Belgie forum een puur technische vraag gesteld heb?
Als ik het probleem hier op het forum voorleg en alleen jij reageert, moet ik dan begrijpen dat er geen ervaren compound schutters op dit forum zitten omdat je het advies geeft het maar eens (elders????) aan ervaren schutters voor te leggen?
En uhhh.... je bedoelt dat ik naar naar de winkel moet gaan om een nieuwe boog te kopen?
En hoe ik moet dat rijmen met--> Ik schiet graag: Recurve target
Als je via het internet toch geen geen antwoord hebt, waarom reageer je dan eigenlijk?
jvaes
Beginner

Post Number:#4  Berichtdoor vorian » 07 dec 2015 11:04

wat een hoop aannames, veronderstellingen en frustratie hier zeg...

begrijp wel dat boogschieten en vooral compound een niche sport is. waar je bij voetbal w.s. binnen een half uur 12 reacties hebt, zal dat hier op het forum even duren.
Ik wil je wel helpen. Maar begrijp alleen dat het lastig is om van een afstand iets te roepen, wanneer we niet "hands-on" kunnen kijken wat er nu precies gebeurd.

het is wel handig om e.e.a. over je opstelling te weten.
Hoe ziet je opstelling er uit? merk + type boog?
gebruik je stabilisatie? type oplegger? welke pijlen gebruik je? met welke lengte en spine?
wat is je treklengte? Op welk pondage staat de boog thans afgesteld? dit zijn belangrijke zaken die allemaal betrekking kunnen hebben op de reactie van je boog.

Wanneer je géén stabilisatie gebruikt, zal de boog idd op deze manier "uit de hand springen" ( non-parallel limbed boog in elk geval ).

Wanneer dit wel het geval is, en je toch vermoed dat het aan ongelijk afgesteld pondage ligt dan stel je dit als volgt bij:
draai de limb-bolts ( latbouten ) volledig ín. zodat de boog op max. pondage staat.
Hiervandaan draai je de bolts ( bouten ) per bout om-en-om 2 volledige slagen terug. ( níet eerst onder 10 slagen, en daarna boven 10 slagen ).
dit tot je op het gewenste pondage uitkomt. let op dat je de bouten níet te ver uitdraait ( zie hiervoor de handleiding van je boog ).

Het "probleem"kan ook elders liggen:

Afhankelijk van het cam-systeem dien je de cams ook te synchroniseren ( op tijd te zetten ). op je cam zijn "timing-marks" aangegeven.
deze dienen boven en onder op "dezelfde tijd " te staan. Hoe je dit ziet? trek je boog heel langzaam uit, en kijk of beide cams tegelijk stilstaan wanneer je de boog in de "wall" trekt. Is dit niet het geval dan is je boog "out-of-synch". hoe op te lossen? dit doe je door de acterende kabel los te halen en deze extra draaïngen te geven ( advancen ) of juist minder draaïngen ( retarden ).
Houdt als uitgangspunt de middelste "timing-marks" aan. let op, dit kun je bij 9 van de 10 bogen alleen mét een boogpers doen, dus in een pro-shop. ( er vanuit gaande dat je zo'n apparaat niet zelf in huis hebt ).
Mochten er géén "timing-marks"op je cams staan dan zul je over de lat op je cam een vastpunt aan moeten geven, en deze exact overnemen op de overliggende cam.

Ik hoop dat je hiermee geholpen bent, mocht je nog vragen hebben dan zie we ze wel verschijnen.
vorian
Aspirant B Klasse

Heeft bedankjes: 3
Online: 3h 36m 17s
Ik schiet graag: Compound, indoor en 3D

Post Number:#5  Berichtdoor jvaes » 07 dec 2015 17:47

Hallo Vorian,

Bedankt voor de tips. Ik ben ermee aan de slag gegaan en heb eerst de onderste lat zwaarder gezet. Na 2 keer voelde ik al een verschil en nu springt de boog niet meer zo "duidelijk" naar achteren. Ik zou nu zeggen dat ie daar een beetje de voorkeur voor heeft. Het is nog een wat ouder gebruikt model, nog niet zo eentje met twee latten. De schoten strooien nu ook wat minder. Ik denk dat ik het voorlopig maar eens even zo laat. Iemand vertelde me eens dat je op een compound altijd een stabilisator moet gebruiken om hem stil te krijgen. Maar waarom staat dan in elke handleiding dat je op alle bogen boven en onder verschillende cm's tillering instelt?
jvaes
Beginner

Post Number:#6  Berichtdoor vorian » 09 dec 2015 20:08

Je wilt dat beide laten evenveel kracht opslaan.
De tiller is dan van ondergeschikt belang, en kán oneven zijn. ik zou de latten beide op max. Instellen, en daarna een voor een 2 slagen terugdraaien tot je op je huidige trekgewicht bent.

Natuurlijk kun je een compound zónder stabilisatie schieten. Demping is niet zo aan mij besteed. Mijn boog heeft door het ontwerp van nature niet veel / geen demping "nodig". Stabilisatie helpt je alleen de boog gemakkelijker "stiller" te houden,( subtiel verschil ). En dat geld niet alleen voor compound, en heeft niets met je tiller te maken.
vorian
Aspirant B Klasse

Heeft bedankjes: 3
Online: 3h 36m 17s
Ik schiet graag: Compound, indoor en 3D

Post Number:#7  Berichtdoor ThomVis » 12 dec 2015 09:53

jvaes schreef:Als ik het probleem hier op het forum voorleg en alleen jij reageert, moet ik dan begrijpen dat er geen ervaren compound schutters op dit forum zitten omdat je het advies geeft het maar eens (elders????) aan ervaren schutters voor te leggen?

jvaes schreef:En hoe ik moet dat rijmen met--> Ik schiet graag: Recurve target

Dus ik mag niet reageren omdat ik (voornamelijk) recurve schiet? We proberen je allemaal te helpen, maar als je blijft reageren als een recalcitrante puber is dat snel voorbij.

jvaes schreef:Ik heb gehoord dat als een compound boog na het schot boven naar achteren kantelt (onder dus naar voren) dat de latten dan niet tegelijk sluiten want anders zou de boog vertikaal stil staan

jvaes schreef:En uhhh.... je bedoelt dat ik naar naar de winkel moet gaan om een nieuwe boog te kopen?

Eerst zeg je NA het schot, daarna heb je het over het sluiten van de latten, wat TIJDENS het schot is. Na het schot=stabilisatie, tijdens het schot kan latten zijn (afhankelijk van je boog, parallel-limbs hebben dat effect veel minder). Kan ook timing zijn. Of een string-stopper die te ver staat.
Omdat jij daar niet duidelijk in bent vraag ik het. En vertel je dat je een sneller en nauwkeuriger antwoord krijgt als je iemand er naar laat kijken in plaats van een vraag stellen op een forum met erg summiere informatie.

jvaes schreef:Als je via het internet toch geen geen antwoord hebt, waarom reageer je dan eigenlijk?

Als jij geen verdere informatie geeft heb kan ik via internet geen antwoord geven, en ik reageer om je dat te vertellen. We zijn niet helderziend, er kan van alles aan de hand zijn. Hoe specifieker jij jouw probleem voorlegt hoe beter het advies hier wordt. Vorian zegt hetzelfde (wil meer info en dat over internet het lastig troubleshooten is) en geeft een tip. Een tip waar je meteen mee aan de slag gaat, terwijl we niet weten of dat het probleem wel is, voor hetzelfde geld heb je nu een nieuwe fout in jouw boog geïntroduceerd om de oude fout te compenseren. Maar als jij je daar happy mee voelt wens ik je er veel plezier mee.
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 11
Online: 2d 16h 15m 22s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#8  Berichtdoor infinite » 17 dec 2015 10:00

Voordat dit verder uit de hand dreigt te lopen even 2 opmerkingen.
Het forum is kan een mooi medium zijn om informatie uit te wisselen en vragen te stellen. Ik heb hier al veel bijgeleerd, zowel over recurve (waar ik zelf mee schiet) als andere disciplines (compound, traditioneel). Er zijn ook nadelen en twee hiervan zijn hier duidelijk geworden.

1) We kennen de persoon vaak niet die een bericht stuurt. Leden hier varieren van beginnend schutter zonder verening tot topschutters.
We weten niet hoeveel kennis de persoon heeft die een vraag stelt.
Wat betreft antwoorden; dat is makkelijker er zijn hier meerdere leden met veel kennis. Als er een fout in een antwoord staat, wordt dit gemeld.

2) De berichten zijn getypt, we zien geen gezichten horen geen intonatie en dat zorgt (al vaker) voor communicatie fouten, omdat we niet direct op door kunnen vragen.
Een oprechte vraag of opmerking kan makkelijk verward worden met kritiek of onwetendheid.

Als laatest;
Adviseren naar een winkel te gaan is niet hetzelfde als adviseren een nieuwe boog te kopen. De verwarring is begrijpelijk, omdat bij meeste andere producten die wel geldt.
Je kunt het vergelijken met een auto-garage. Daar ga je niet alleen heen voor een nieuwe/andere, maar ook voor reparaties.
seek and you will find
infinite
Senior D Klasse

Heeft bedankt: 16
Heeft bedankjes: 8
Online: 2d 9h 25m 47s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: W&W infinite

Keer terug naar Compound