pijl releasen gaat moeilijk

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

pijl releasen gaat moeilijk

Post Number:#1  Berichtdoor Sahar » 26 okt 2015 18:22

Indoor recurveboog muurdoel

Hoi,

Ik heb problemen met mijn pijl vrijlaten. Ik zou hier graag tips over willen krijgen!
Op de vereneging doe ik het stééds weer. De pijl naar achteren trekken, met mijn hand. Heb hier meerdere keren tips mee gehad, advies, etc. Maar het lukt me simpelweg gewoon niet. Ik vind het ontzettend moeilijk om mijn pijl feilloos los te laten. Hij schuurt soms wel tegen mijn arm aan maar dan draai ik mijn booghand gewoon een paar graden. Als ik release trek ik de pijl mee naar achteren, én doe ik m'n hoofd omhoog. Dus veel te vroeg mijn hand naar achteren. Heb geen idee wat er mis met me is, misschien een soort reflex ofzo maar het lukt me totaal niet om alleen m'n vingers te ontspannen. Ik trek volop m'n hand naar achter, dus ook de pijl. En mijn hoofd maakt ook een soort schrik beweginkje, terwijl ik er totaal niet 'bang' voor ben ofzo. Ik ben er bewust van dat ik dit verkeerd doe, weet ook hoe ik het moet verbeteren (?). Maar het gebeurt steeds weer!!! Echt raar dit :?...
Iemand tips, of weet waardoor dit komt?

Hartelijk bedankt!
Sahar
Sahar
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 52m 30s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: pijl releasen gaat moeilijk

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 01 nov 2015 11:11

Dat de pees bij het losen tegen je arm komt kan een aantal oorzaken hebben. De meestvoorkomende is dat je ej boogschouder te hoog hebt, waardoor de elleboog naar binnen komt en de pees bij het lossen tegen je onderarm aan komt. Een andere mogelijkheid is dat je je elleboog overstrekt en deze naar binnen staat. Dan zal je je arm moeten draaien, zodat de kromming niet naar binnen steekt, maar naar beneden.
Dat je zo'n soort schrikreactie hebt bij het lossen is lastiger, maar het klinkt alsof je heel gespannen staat te schieten. Dat kan ik van hieruit echter niet beoordelen, daarvoor zal je bij je trainer moeten zijn.
Handboogsport: ook op facebook

Voor dit bericht heeft buitenbeentje dankbaarheid ontvangen van :
Hieronymus
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 27
Heeft bedankjes: 50
Online: 116d 22h 41m 36s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor Hieronymus » 09 nov 2015 10:21

Naast de techniekredenen die buitenbeentje noemt, kan het ook te maken hebben met rozenvrees, ondanks dat je zegt niet bang te zijn van je schot. Er zijn verschillende manieren om dat te bestrijden, maar het is inderdaad lastig te zeggen zonder het schot te zien.
Hieronymus
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 8
Heeft bedankjes: 5
Online: 10h 53m 46s

Post Number:#4  Berichtdoor Nance » 23 nov 2015 10:49

Ik heb een tijdje moeite gehad met een fatsoenlijke follow through the hebben. Ik had mijn vingers gespannen, maar mijn pols ook. Daardoor liet ik gewoon mijn pees los ipv los laten schieten. Nu krijg ik het voor elkaar om mijn pols te ontspannen tijdens het ankeren en lossen. Daardoor zijn mijn vingers ook meer ontspannen en als ik mijn rug en shouder spieren gebruik om mijn arm verder naar achteren te trekken dan laten mijn vingers vanzelf los. Dat je de pijl mee trekt kan zijn omdat je je onderarm dus niet ontspannen genoeg hebt. Je moet proberen je rug/schouder/bovenarm and aparte spiergroep te zien die je apart gebruikt van de vingers/pols/onderarm. Je gebruikt je hele arm en schouder/rug om te trekken. Zodra je op je anker bent dan gebruik je alleen nog de bovenste spiergroep. Het gewicht van de pees zal dat zorgen dat je pees uit je hand glipt.
Dat schrikmomentje kan zijn omdat je bang bent dat je het niet goed doet. Daardoor zal je nog meer gespannen raken. Zorg dat je boog schouder naar binnen rolt. Dan rolt je elleboog vanzelf naar buiten en raak je je arm niet zo hard. Dat je pees zachtjes je beschermer raakt is op zich niet zo erg. Dan is de pijl allang weg.

Een voorbeeld van de gespannen onderarm en daarmee ook slechte release.
Afbeelding
Afbeelding

Voorbeeld na verbetering. Ik schiet overigens traditioneel, dus mijn ankerpunt ligt in mijn mondhoek. Niet onder de kin.
Afbeelding
Afbeelding

Vraag iemand of ze foto's en filmpjes maken van bovenaf. Dan kun je veel beter zien hoe je alignment is. Als je de mogelijkheid hebt om in 'slo mo' te filmen probeer dat dan ook. Via je filmcamera kan je vaak de framerate langzamer zetten.
Nance
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 6
Heeft bedankjes: 1
Online: 3h 33m 43s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: raak

Post Number:#5  Berichtdoor ThomVis » 25 nov 2015 12:38

Nance schreef:Afbeelding

Voor diegene die onbekend zijn met de spullen die gebruikt worden in deze foto, deze schutter gebruikt een zogenaamde Formaster. Zonder dit trainingshulpstuk is het zeer af te raden de boog zo uit te trekken richting woonhuizen.

Voor dit bericht heeft ThomVis dankbaarheid ontvangen van :
Nance
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 12
Online: 2d 16h 34m 27s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#6  Berichtdoor Nance » 25 nov 2015 12:42

Oh god ja! Helemaal vergeten te melden. Goed dat je het zegt.
De formaster zit met een dubbele band om de elleboog en vandaar gaat er een koord naar de pees. Deze zit goed vast. Op deze manier kan je je boog inclusief pijl lossen zonder dat je een dry fire hebt of je pijl tientallen meters weg vliegt. Ik heb hem zo kort dat mijn pijlen na een meter of 5-6 op de grond liggen. Je kan dus ook zonder pijl lossen.

Bij de eerste twee foto's draag ik hem niet. Daar heb ik een carbon vast zonder punt en insert. Niet verstandig uiteraard. Alleen gedaan voor de foto zonder release.
Nance
Aspirant D Klasse

Post Number:#7  Berichtdoor Sahar » 30 jan 2016 16:41

Nance schreef:Oh god ja! Helemaal vergeten te melden. Goed dat je het zegt.
De formaster zit met een dubbele band om de elleboog en vandaar gaat er een koord naar de pees. Deze zit goed vast. Op deze manier kan je je boog inclusief pijl lossen zonder dat je een dry fire hebt of je pijl tientallen meters weg vliegt. Ik heb hem zo kort dat mijn pijlen na een meter of 5-6 op de grond liggen. Je kan dus ook zonder pijl lossen.

Bij de eerste twee foto's draag ik hem niet. Daar heb ik een carbon vast zonder punt en insert. Niet verstandig uiteraard. Alleen gedaan voor de foto zonder release.

Hoi,

Ik heb meer geoefend en een andere boogtype genomen(hier was het tijd voor ja) een tradiotionele barebow en het gaat hiermee véél beter. Ik kan nu makkelijk releasen zonder problemen. Mijn vraag is wel, waar heb je die formaster vandaan? Kan het online nergens vinden :oops:

Bedankt
Sahar
Aspirant E Klasse

Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 52m 30s

Post Number:#8  Berichtdoor Nance » 30 jan 2016 18:34

We hebben hem zelf gemaakt van reepjes leer en koord. Je kan hem ook maken van zo'n geweven nylon hondenriem. We hebben als maat aangehouden: de omtrek van de bovenarm net boven de elleboog plus 4 cm en de omtrek van de onderarm net onder de elleboog plus 4 cm. Maak van deze twee bandjes twee lussen waarbij alle vier de uiteindes samen zijn gevoegd.
Afbeelding
Aan die punt bindt je het koord vast. Deze kan je dan aan de boogpees vastmaken. De bandjes gaan om de arm met het koord iets langer dan je laatste knokkels. Als je het koord korter maakt kun je de release niet oefenen, maar wel het wel gebruiken voor het sterker maken van de rug en schouderspieren. Je hoeft dan de boogpees niet vast te houden.

Voor dit bericht heeft Nance dankbaarheid ontvangen van :
Hieronymus
Nance
Aspirant D Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor scarlet » 30 jan 2016 20:26

Natuurlijk kan ik hier vandaan niet beoordelen hoe je schot verloopt.
Ik heb me echter verdiept in "The Wedge" op youtube zijn hier filmpjes over.
Mogelijk een insteek

In antwoord op je vraag google eens op "archery Foremaster"
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Keer terug naar Techniek