hoeveel lbs compound

Voor de Compound schutters

hoeveel lbs compound

Post Number:#1  Berichtdoor Arjan » 01 okt 2011 07:49

Heb je aan een 40-50 lbs compound, opgedraaid tot maximaal, genoeg om een FITA (90m) mee te schieten (ACE of X10) pijlen,
of heb je meer lbs nodig.
Rond de 60 lbs is echt teveel voor mij.
En als je een 50-60 lbs helemaal terugdraaid is deze dan minder efficient als een 40-50 op max?
Heb verschillende bogen geprobeerd maar twijfel nog. Als er veel wind staat en het regent heb je aan die 50 lbs dan echt voldoende?
Arjan
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 4h 23m 56s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: hoeveel lbs compound

Post Number:#2  Berichtdoor sammy » 01 okt 2011 11:57

het is zelfs mogelijk om met 12 pond te raken maar dan gaat de pijl in een hoge bocht en door de wind drijft ie af , bij recurve schieten ze ook met 24-50 pond 90m fita dus je zit waarsch goed.
Afbeelding
sammy
Kadet C Klasse

Afbeeldingen: 1
Heeft bedankt: 1
Online: 1d 8h 52m 16s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve op 25m en op rare dingen (mobieltjes enzovoorts)

Post Number:#3  Berichtdoor whoot » 30 nov 2011 03:06

Maar natuurlijk kan je 90m halen met een lichter trekgewicht. Maar dan zullen er wel wat dingen goed afgesteld moeten staan.

Er zijn zat bogen die een behoorlijke snelheid halen bij lichtere gewichten en als je weinig wrijving introduceert gaat het wel lukken. Een lagere kracht op de pijl betekend alleen wel dat die lichter moet zijn. En lichtere pijlen verwaaien eerder en vliegen minder vlak. Je zult om een overdreven, niet (FITA) realistisch voorbeeld te geven, in het nadeel zijn met een ~40lbs boog met een 0.65 spine carbon pijl versus een 70lbs boog waar nog een 0.3 spine grove aluminium uit komt vliegen met 315fps.

Maar goed, goede uitdaging, waarvan je vanzelf op den duur zwaarder van gaat kunnen schieten. Als je het drie uur vol weet te houden week na week, klim je vanzelf op naar die 60 pond, om alleen maar te ondekken dat het helemaal niet zo veel scheelt.
whoot
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 3
Online: 7h 23m 13s
Ik schiet graag: ehh.. Pijlen?

Post Number:#4  Berichtdoor Horny » 07 feb 2012 14:41

Hi allemaal,

Helemaal mee eens.Lbs is niet het heilig woord hoor.Training en rekening houden met de trajectory is het enige antwoord,geloof ik. Beter een mindere lbs dan te veel.Meer Lbs in deze wordt soms heilig verklaard lijkt het... Ik trek om maar even iets aan te geven met twee vinger in mijn neus 70# plus. (jas maat 60/XXXL 185m en 105kg.) ok 5 kg moet er af.... Voor mij is 60# een mooie balans die ik met 2 vingers schiet. Sammy heeft gelijk 12# kan ook effectief zijn.Waar train je op. Je trajectory (boog straal van je pijl ) zal wel verschillend zijn.Je doet je zelf geen recht aan over je eigen persoonlijke trekkracht te schieten. Net zo als drawlengh, beter iets minder dan meer.
Schiet wat je kan en ken wat je schiet.....
Gr H
Schiet met een PSE Dakota Inferno single cam 60# vingerschutter en een Raven Innu 30# recurve voor instinctief schieten.
Horny
Kadet E Klasse

Online: 1d 23h 15m 35s
Ik schiet graag: wild

Post Number:#5  Berichtdoor Horny » 07 feb 2012 16:38

Sorry (ik haat het....)drawlength...... typen is mijn probleem en een beetje woordblind...soms.

Gr H
Schiet met een PSE Dakota Inferno single cam 60# vingerschutter en een Raven Innu 30# recurve voor instinctief schieten.
Horny
Kadet E Klasse

Online: 1d 23h 15m 35s
Ik schiet graag: wild

Post Number:#6  Berichtdoor Soundwave » 07 feb 2012 23:09

Over drawlength gesproken...

Iedere 10 pond die je lichter gaat trekken kost je op een "doorsnee" carbon pijl zoals een ACE / X10 protour maar een 5 tot 7 fps. Iedere inch die je de drawlenght korter maakt, lever je er 10 in. En hetzelfde een beetje met de braceheight. Als je die op 28 tot 30" verder naar voren zet, krijg je per inch ook gewoon 5-11 fps erbij. Maar goed, hoe korter de braceheight, hoe langer de pijl blijft zitten op de pees, dus hoe onvergefelijker voorhand fouten worden afgestraft en hoe sterker horizontale afwijkingen met je loshand worden afgestraft.

Maar trek gewicht is één ding, efficiëntie van de boog is weer wat anders. Uit een recurve haal je (in de regel) altijd minder snelheid (dus afstand) dan met een compoundboog. Maar goed, er zijn een aantal parels van recurve en traditionele bogen en misbaksels van compoundbogen waarbij dit niet geld.

De pijl is ook vreselijk belangrijk. Als deze stabiel vliegt en goed gecentreerd is en de juiste lengte / spine / gewicht heeft, vang je al veel af. Een compound boog op 40# met een 220grain pijl is net zo snel als een boog op 75# en een 400 grain pijl, mits natuurlijk de diameter, balans, centratie, etc overeenkomstig zijn. (en dat zijn ze niet, net als de boog efficiëntie).

Persoonlijk kon ik een maand of 5 geleden ook geen 50 pond trekken. Inmiddels ben ik pijlen aan het vervangen omdat ik nu liever (veilige pols-)backtension aan het proberen ben en dat lekkerder schiet op 60# met mijn boog. Daarnaast wil ik stabieler liggende pijlen dus wil ik daar mee gaan experimenteren.

ACE en X10 pijlen vind ik overigens echt te duur voor wat je ervoor krijgt. Ik zou ze echt niet naast elkaar in één target durven schieten op korte afstand, zeker X10's staan niet bekend als "sterke" pijl...
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#7  Berichtdoor die-languh » 08 feb 2012 05:50

Iedere 10 pond die je lichter gaat trekken kost je op een "doorsnee" carbon pijl zoals een ACE / X10 protour maar een 5 tot 7 fps

Ik weet niet waar je deze getallen vandaan haalt, maar het zal allicht verschillen per boog / pijl / spine etc. etc.
om een voorbeeld te noemen, op het NK veld dit jaar schoot ik met een Contender Elite xt3000 met Spirals cams.
Deze schoot op 60# 287 fps met een X10 380. echter door omstandigheden heb ik deze op 52# moeten schieten en schoot daarmee 257 fps met een x10 380.

Scheelde mij dus 30 FPS met een verschil van 8 pond.

En hetzelfde een beetje met de braceheight. Als je die op 28 tot 30" verder naar voren zet, krijg je per inch ook gewoon 5-11 fps erbij

Hoe heb je dit getest? verder naar voren ? heb je nummers? wanneer je namelijk je braceheight groter of kleiner maakt verander je daarmee ook je pondage.

ACE en X10 pijlen vind ik overigens echt te duur voor wat je ervoor krijgt. Ik zou ze echt niet naast elkaar in één target durven schieten op korte afstand, zeker X10's staan niet bekend als "sterke" pijl...

Ik schiet al jaren met de x10 en x10 protour gemiddeld tussen de 800 en 1000 pijlen per week, schiet in het veld en op de fita, nationaal en internationaal. als deze pijlen niet sterk genoeg waren zouden ze het bij mij niet lang overleven en zou ik hier niet op vertrouwen in situaties waar mijn materiaal me zeker niet in de steek mag laten, assemblage van de pijlen zorgt juist vaak voor de meeste problemen;
-Fouten met het zagen van de schachten
-Punten lijmen met secondelijm
-Schachten op warmen bij het instaleren van pin's en punten.

De x10 is in mijn ogen juist een van de sterkste carbon pijlen die er op dit moment op de markt te krijgen zijn.
Hoyt - CBE - Scott - Fuse Archery - CustomMadeWraps - Pro Points - Elzinga Archery - Woosh Archery
die-languh
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankjes: 2
Online: 1d 7h 57m 45s
Ik schiet graag: met Hoyt, Custommadewraps, Axcel, Truball, Fuse Archery, ProPoints en Woosh

Post Number:#8  Berichtdoor Soundwave » 08 feb 2012 13:07

Bedankt voor de kritische noot, zonder er een touwtje-trek wedstijdstrijd van te maken:

die-languh schreef:
Iedere 10 pond die je lichter gaat trekken kost je op een "doorsnee" carbon pijl zoals een ACE / X10 protour maar een 5 tot 7 fps

Ik weet niet waar je deze getallen vandaan haalt, maar het zal allicht verschillen per boog / pijl / spine etc. etc.

Dit dus. Maar het moment dat je het pijlgewicht in grains / pound gelijk houd met hetzelfde model pijl, zal een paar pond meer of minder een kleiner verschil geven dan dat je korter of langer gaat zitten in je treklengte. Maar inderdaad, behoorlijk afhankelijk van het materiaal.
die-languh schreef:om een voorbeeld te noemen, op het NK veld dit jaar schoot ik met een Contender Elite xt3000 met Spirals cams.
Deze schoot op 60# 287 fps met een X10 380. echter door omstandigheden heb ik deze op 52# moeten schieten en schoot daarmee 257 fps met een x10 380.

Scheelde mij dus 30 FPS met een verschil van 8 pond.

Dat is echt een gigantisch verschil. Overigens niet een verschil dat helemaal gelijk is aan wat ik wilde illustreren, maar alsnog een goede aanvulling voor de topicstarter. Ik ben door deze waarden wel gefascineerd geraakt en ben het eens in OnTarget 2 gaan zetten. Ik krijg daaruit dat je met een X10 380 met een 2011 Cont. Elite XT3000 SpiralX (30" drawlength, 30,5" pijl, 85grain punt) maarliefst 50% extra performance nodig hebt om 287 te schieten, niet onmogelijk...
De bogen die als input gebruikt worden zijn ook niet perfect... Als ik daarna het pondage naar 52 gooi, kom ik op 269 uit. Nog steeds echt een fors verschil, maar geen 30 fps. 259 haal je bij -10% performance. Wat het geweest is kan niemand meer achterhalen denk ik zo, maar wat een gigantisch verschil.

die-languh schreef:
En hetzelfde een beetje met de braceheight. Als je die op 28 tot 30" verder naar voren zet, krijg je per inch ook gewoon 5-11 fps erbij

Hoe heb je dit getest? verder naar voren ? heb je nummers? wanneer je namelijk je braceheight groter of kleiner maakt verander je daarmee ook je pondage.

Door te lezen over de Rytera Seeker 365. Daar kan je namelijk op één boog de braceheight verstellen en daarnaast door eens te vergelijken tussen Mathews MR5 tot 8's. Maar inderdaad, je zult harder moeten trekken aan 5" 60# dan 8" 60#.

die-languh schreef:

Ik schiet al jaren met de x10 en x10 protour gemiddeld tussen de 800 en 1000 pijlen per week, schiet in het veld en op de fita, nationaal en internationaal. als deze pijlen niet sterk genoeg waren zouden ze het bij mij niet lang overleven en zou ik hier niet op vertrouwen in situaties waar mijn materiaal me zeker niet in de steek mag laten, assemblage van de pijlen zorgt juist vaak voor de meeste problemen;
-Fouten met het zagen van de schachten
-Punten lijmen met secondelijm
-Schachten op warmen bij het instaleren van pin's en punten.

De x10 is in mijn ogen juist een van de sterkste carbon pijlen die er op dit moment op de markt te krijgen zijn.

Tja, het kan inderdaad aan de assemblage liggen. Mij wordt aan alle kanten (in winkels) de X10 afgeraden, men lijkt betere ervaringen te hebben met de ACE en andere type pijlen. Eén schutter gesproken die ze de eerste keer op 50 meter kapot schoot in z'n stro-foam-tapijt-triplex doel. Ik zeg niet dat niemand X10 nodig heeft, je ziet ze vaak genoeg, maar kwa duurzaamheid hoor ik dus dat mensen ze afraden. Dat kan zijn omdat deze pijlen door hen verkeerd gebouwd zijn.
Kwa performance en vooral prijs / performance lijken ze ook niet heel erg ver voor te liggen en zijn ze niet bijzonder voordelig. Maar als je inderdaad in het top deciel schutters zit zou je inderdaad wel eens niets anders meer willen hebben.

Daar zit ik bij lange na niet, dus misschien is dat de reden waarom men mij deze pijlen afraad. Maar zeg nou zelf, > €300 voor 12 kale schachten...
Soundwave
Kadet A Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor jan18943 » 08 feb 2012 15:30

leuk die reactie van sander vanuit de usa waar hij meedoet aan las vegas en dan dan wereld kampioens wedstrijd indoor :field:
jan18943
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankjes: 5
Online: 1d 16h 30m 40s

Post Number:#10  Berichtdoor die-languh » 09 feb 2012 07:30

Ik had al in de gaten dat je onderbouwing afhing van resultaten uit een computer programma.

Ik zal je van het gokken afhalen, ik schiet 31,5 inch met een pijl die rond de 410 grains weegt en 31" is. De punten in mijn pijlen zijn 120 grains tungsten punten.

ik snap je beredenatie dat x10 pijlen een stuk duurder zijn, toch zijn er in mijn ogen een aantal voordelen die je ook als niet topschutter verder kunnen helpen.
ten opzichte van een ACE, is een x10 zwaarder en dunner, dit geeft je een enorm voordeel op lange afstanden met bijvoorbeeld winddrift. Niks is in mijn ogen vervelender dan wanneer je pijl niet komt op de plek waar je mikt. De carbon laag op een ACE is dunner dan die van een X10, een ACE zal dan ook veel sneller "op" zijn dan een X10. Ik schiet 2 sets ACE's kapot in de tijd dat ik 1 set x10's er door heen schiet. in mijn geval ben ik dan toch goedkoper uit met een x10. (Ben totaal niet op de hoogte van prijzen van pijlen, maar denk dat dit best wel een paar honderd euro kan schelen)

Door te lezen over de Rytera Seeker 365. Daar kan je namelijk op één boog de braceheight verstellen en daarnaast door eens te vergelijken tussen Mathews MR5 tot 8's. Maar inderdaad, je zult harder moeten trekken aan 5" 60# dan 8" 60#.

Ik zie dat de Rytera Seeker gewoon 340 fps aangeeft op alle braceheights, en je ze kan deze afhankelijk van je treklengte maar 1 inch kunnen verzetten.
Echter als je naar de boog kijkt, zou deze niet in snelheid veranderen doordat je de braceheight verandert. maar doordat je de treklengte langer of korter moet zetten wanneer je de braceheight aanpast, de boog blijft exact hetzelfde je verplaatst enkel de grip, de boog blijft exact even snel als je de grip verzet. echter om er fatsoenlijk mee te kunnen schieten zul je de treklengte moeten aanpassen.

Daar zit ik bij lange na niet, dus misschien is dat de reden waarom men mij deze pijlen afraad. Maar zeg nou zelf, > €300 voor 12 kale schachten...

Dat snap ik, maar om als reden te noemen dat deze pijlen fragiel zijn vind ik dan weer geen goede reden om ze af te raden. Als ik kijk wat deze pijlen mij bieden vind ik 300 euro veel geld, maar zeker de moeite waard!
Hoyt - CBE - Scott - Fuse Archery - CustomMadeWraps - Pro Points - Elzinga Archery - Woosh Archery
die-languh
Kadet Ere Klasse

Ik schiet graag: met Hoyt, Custommadewraps, Axcel, Truball, Fuse Archery, ProPoints en Woosh

Post Number:#11  Berichtdoor Soundwave » 09 feb 2012 18:18

die-languh schreef:ik schiet 31,5 inch

Die-Languh is lang. :hihi:

die-languh schreef: [...] Driftwind[...]
[...]De carbon laag op een ACE is dunner dan die van een X10, een ACE zal dan ook veel sneller "op" zijn dan een X10. Ik schiet 2 sets ACE's kapot in de tijd dat ik 1 set x10's er door heen schiet. in mijn geval ben ik dan toch goedkoper uit met een x10. (Ben totaal niet op de hoogte van prijzen van pijlen, maar denk dat dit best wel een paar honderd euro kan schelen)

Natuurlijk betaal je ergens voor... Maar als ik kijk en hoor hoe licht, dun en relatief sterk "extralight" dunne full-carbon pijlen van diverse fabrikanten (skyart, easton, goldtip, victory, carbon express) zijn, en dat die vaak 8 tot 17 euro per complete pijl zijn, kan je er wel meer dan 2 van kopen voor prijs van een X10. Maar goed, het is natuurlijk persoonlijke voorkeur en een kwestie van bij je boog / lichaam passen.

Maar goed, ik maak hieruit op dat je niet zelf regelmatig voor je pijlen betaald en deze uit sponsoring ontvangt.

Wat je schrijft over de Rytera klopt, je zult je treklengte met de braceheight mee moeten veranderen en uit het verschil daaruit en het verschil tussen een MR5, 6, 7 en recentelijk 8, kan je dan de invloed inschatten. Maar inderdaad, simulatie is dat allemaal. Maar goed, ik ben daar dagelijks mee bezig voor mijn werk. Even snel iets doorrekenen laten is 2e natuur voor mij. Maar zelf lekker spullen samplen vind ik ook gewoon erg leuk. Grote pret in de States dus, hier in NL is dat toch iets anders als je een pro-shop in loopt.

Dat snap ik, maar om als reden te noemen dat deze pijlen fragiel zijn vind ik dan weer geen goede reden om ze af te raden. Als ik kijk wat deze pijlen mij bieden vind ik 300 euro veel geld, maar zeker de moeite waard!

Fair enough. Ik denk dat de lezer hier allang door heeft wie meer ervaring met deze pijl heeft. ;) En wie de betere schutter is. Maar als ik dan van lui in winkels en lang meespelende field-schutters hoor dat ze nooit meer X10's durven te kopen omdat ze binnen no-time een bosje ervan hadden gesloopt, dan blijf ik er voorlopig van weg. Maar zoals je aangaf, het kan zijn dat ze gewoon verkeerd gebouwd zijn. :cry:
Soundwave
Kadet A Klasse

Post Number:#12  Berichtdoor die-languh » 14 feb 2012 09:18

Maar goed, ik maak hieruit op dat je niet zelf regelmatig voor je pijlen betaald en deze uit sponsoring ontvangt.

Klopt echter wil dat niet zeggen, dat ik er mee schiet omdat ze voor mij gesponsord zijn, elk punt telt ik zou er absoluut niet mee schieten als ze niet betrouwbaar zijn.

Maar als ik dan van lui in winkels en lang meespelende field-schutters hoor dat ze nooit meer X10's durven te kopen omdat ze binnen no-time een bosje ervan hadden gesloopt, dan blijf ik er voorlopig van weg.

Toch jammer dat "lui" in een winkel je dit advies geven, al zijn er enorm veel alternatieven tegenwoordig op de markt, vraag ik me af of deze adviezen worden gegeven op basis van kennis en ervaring, of de voorkeur voor andere merken.

Ik heb zelf een aantal grote internationale veld wedstrijden geschoten, En in dit veld zie je amper andere pijlen dan de Easton X10/ X10 Protour en CX Nano.
een enkeling schiet nog met een ACE.
die-languh
Kadet Ere Klasse

Post Number:#13  Berichtdoor johnvdb » 21 jan 2013 12:34

Arjan schreef:En als je een 50-60 lbs helemaal terugdraaid is deze dan minder efficient als een 40-50 op max?

Liever een lichtere boog die maximaal staat dan een zwaardere die minimaal staat , neem wel mee in je overweging dat je misschien na een tijd 50 pond te hebben geschoten wel zwaarder kan en wil schieten .
Wat betreft 90 meter schieten met 50 pond daar zou ik me geen zorgen over maken .
johnvdb
Kadet E Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 2d 8h 15m 22s
Ik schiet graag: mathews q3 en new breed horizon

Post Number:#14  Berichtdoor rudy0302@gmail.com » 21 maart 2014 11:20

hoe zwaarder je schiet hoe zwaardere pijlen je nodig hebt!!
ik schiet al 30 jaar niet meer dan 50 pond met de compound!! met lichte pijlen!
jaren recordhouder geweest in Belgie op de 90m!!!!!
rudy0302@gmail.com
Aspirant A Klasse

Online: 7h 39m 18s

Post Number:#15  Berichtdoor P.schut » 24 maart 2015 10:41

wie kan mij helpen. ik wil een compoundboog kopen voor de jacht. het lijkt mij ook leuk om op vis te jagen. Hoeveel lbs heb ik minimaal nodig om bijvoorbeeld een gans te kunnen schieten?
P.schut
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 4
Online: 2h 57m 56s

Post Number:#16  Berichtdoor P.schut » 24 maart 2015 11:58

http://buitenlucht.eu/compound-handboog ... vortex-h20

zou deze boog sterk genoeg zijn? er staat bij bowfishing maar ik snap niet helemaal waarom..maar klinkt goed
P.schut
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 4
Online: 2h 57m 56s

Post Number:#17  Berichtdoor CorZelluf » 04 mei 2015 13:11

sterk genoeg,... voor vis wel,... voor gans ook,... het is een kinderboogje, niet meer dan dat.. maar wel even een kleinigheidje,... jagen op levende dieren, met een boog,.. is hier in nederland nogal verboden,... en ( als dierenliefhebber ) zou ik het ook niet aanraden, ik zou zomaar erg boos kunnen worden. ga lekker schieten op plastic dieren, of schietschijven, minstens net zo leuk, en veel beter voor de beessies...

Voor dit bericht heeft CorZelluf dankbaarheid ontvangen van :
Dutch
CorZelluf
Kadet E Klasse

Online: 1d 21h 13m 6s
Ik schiet graag: Compound recurve ( indoor , fun. )
ruiterboog , longbow( beroerd, maar wel leuk )

Keer terug naar Compound