Doelpak zelf maken

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Re: Doelpak zelf maken

Post Number:#26  Berichtdoor infinite » 28 maart 2012 11:55

Dragonfly schreef:Ik denk dat de eerste vraag is; waar schiet je mee?
Is dat een 22lbs recurve of een 60lbs compound? Heb zo het gevoel dat dat wel iets uitmaakt...

Ik schiet met recurve 35 pond, was ik inderdaad vergeten te melden

@ amour, dat zou een fantastisch plan zijn, maar ik woon momenteel in een studentenhuis en mijn enige vervoersmiddelen zijn mijn voeten, mijn fiets en het OV en geen van allen lijken geschikt voor dit plan. Ik vindt het verder inderdaad een goed idee, dus misschien dat ik eens kan kijken of het te regelen valt.
seek and you will find
infinite
Senior D Klasse

Heeft bedankt: 16
Heeft bedankjes: 8
Online: 2d 9h 24m 30s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: W&W infinite

Post Number:#27  Berichtdoor pokodada » 06 mei 2012 11:28

Onlangs heb ik de mini-serie (eerste cq enige seizoen?)van Wiedzmin gedownload. In de eerste aflevering staat de jonge Geralt op een geïmproviseerd doelpak te schieten (het speelt in een tijd/ruimte waar Danage nog niet bestaat). Eigenlijk best wel een aardige oplossing. Zie plaatje.

Doelpakken van plantaardige stengels, van wat voor vezelstructuur ook, zijn over het algemeen best geschikt als pijlenvanger. Onze clubs hebben meestal het wat meer verfijnde Stramit. Maar google voor de aardigheid eens op "Cherokee cornstalk archery". Bij deze indianenstam in het een traditie om op bundels van gedroogde maisstengels te schieten. De prestatie wordt niet alleen afgemeten aan het aantal hits of de strakke groepering, maar ook op de penetratie. Er wordt dan geteld hoeveel stengels er van het doelpak zijn doorboord. Nog even wat verder afdwalen: uit oude Perzische geschriften is gebleken dat er 2000 jaar geleden ook gescoord werd op schotplaatsing EN op diep doordringen. Maar ja, in die tijden was pijl en boog gereedschap voor het serieuze werk...
Bijlagen
wdzmn.jpg

Voor dit bericht heeft pokodada dankbaarheid ontvangen van :
Speijker
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#28  Berichtdoor Horny » 04 maart 2013 20:30

Ik heb een goed blazoen..dwz van hard soort schuim.. rond de 100 euro ooit,sterkmaar jeee dan moet ik toch er aan sleuren om ze er uit te krijgen... :thumbdown:
Mijn oplossing is een paar oude tuinkussens er voor.Of een oude bankstel kussen. Ok vele van jullie willen zo'n ronde.En voor wedstrijden snap ik dat wel.

Deze oplossing ziet er niet mooi uit, maar werkt wel en het remt goed af en mijn oefenpijlen Alum.Gamegetter ( ja voor de jacht in het buitenland red...) en een KE van toch wel rond de 53 ft. lbs. ( Voorzichtige schatting.) Bij deze impakt kun je je voorstellen dat de pijlen wat te lijden hebben,maar behalve wat zwarte verf aan de voorkant er af.Schiet ik al tijden met deze pijlen.
Met de eerste foto een geintje natuurlijk,wil ook even orgineel doen...Vriend van mij heeft een kledingwinkel en had deze over....Beetje 3D oefenen. :D
De tweede mijn neefje die ook belangsteling gaat krijgen in de boogsport met een oud dingetje in de garage gevonden.Dit voor het plaatje.

Dus goede achtergrond voor de finale stop en een paar kussens er voor.
Ik heb gelukkig nog een stapeltje.
Bijlagen
DSC01941 (640x480).jpg
Schiet met een PSE Dakota Inferno single cam 60# vingerschutter en een Raven Innu 30# recurve voor instinctief schieten.
Horny
Kadet E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1d 23h 15m 35s
Ik schiet graag: wild

Post Number:#29  Berichtdoor Horny » 04 maart 2013 20:32

Hum ging iets mis met de eerste foto...nog een keer de 3D oefenpop haha
Bijlagen
DSC01945 (640x480).jpg
Schiet met een PSE Dakota Inferno single cam 60# vingerschutter en een Raven Innu 30# recurve voor instinctief schieten.
Horny
Kadet E Klasse

Post Number:#30  Berichtdoor Prince hunus » 05 maart 2013 11:06

jo
ik vanmiddag ook proberen om zoon doelpak te maken
foto's komen nog wel

Prince Hunus
Prince hunus
Aspirant B Klasse

Online: 19h 23m 45s
Ik schiet graag: meest ruiterboog, heel soms nog met recurve

Post Number:#31  Berichtdoor Horny » 26 maart 2013 10:10

Waar blijven de foto's prince hahaha
Horny
Kadet E Klasse

Post Number:#32  Berichtdoor Soundwave » 26 maart 2013 17:33

Mja, ik zat er ook aan te denken om zelf om binnen even m'n vorm te oefenen, scheelt toch weer als je dat dagelijks kunt doen ipv 3 avondjes per week.

Ik durf het alleen niet zo aan op iets zelfgemaakts, ik heb vaak genoeg gezien van m'n bogen wat voor schade ze kunnen aanrichten.
Op een matras schieten met 50KE zou ik nog wel durven, maar m'n Omen gooit het dubbele eruit, plus ik heb er enkel VAPs voor (spine 0.280) waarvan ik weet dat ze door 4 lagen keukenspaanplaat EN een 8cm gipsmuurtje heen knallen zonder pardon. Ook m'n Burner slaat nogal hard, misschien dat het zou kunnen.

Nu zag ik wel dat je voor een kleine €60 doelpakken voor compounds tot 350fps kon krijgen van Delta, misschien die maar eens proberen. Ik weet wel dat die Delta speedbags erg gemakkelijk uittrekken laten, letterlijk met 2 vingers kon ik daar m'n pijlen uit m'n oude Bowtech en Mathews bogen uit plukken.

Als ik besloten heb welke targetboog ik het komende jaar wil gaan schieten zal ik er denk ik maar zo'n zak bij halen.

Het laatste wat ik geprobeerd heb is met X78 superslams op een doos van 68x68cm gevuld met verpakkingskarton en kranten schieten uit een Alphaburner en daarna met Goldtip Kinetics, dat ging opzich vrij goed, maar de 4e pijl ging er al doorheen... Leuk geprobeerd, maar niet ideaal.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#33  Berichtdoor Prince hunus » 27 maart 2013 09:48

nou mensen deze week wordt het hem niet
volgende week toetsweek en red het leren nu al amper met 2 keer schieten
hopelijk over 2 weken weer tijd
Gr, Prince Hunus
Prince hunus
Aspirant B Klasse

Post Number:#34  Berichtdoor Sliph » 12 apr 2013 15:59

Als je paardjes hebt is het makkelijk om een doel te maken.
Zoek gewoon wat baaltjes hooi/stro die goed stevig verpakt zijn .... en gebruik die als doel.

Je moet er wel zeker 2 achter elkaar hebben, met 1 kan je er soms nog door schieten, zeker als de pijl net tussen 2 plakken in gaat ... in mijn geval was dat gelukkig niet zo erg omdat er nog een 100m wei achter was ...
Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. Don't turn your back. Don't look away. And don't blink.
Sliph
Aspirant E Klasse

Online: 1h 58m 50s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#35  Berichtdoor hunnishhorsebow » 16 apr 2013 19:12

wist niet dat menselijke silhouetten mochten...
hunnishhorsebow
Beginner

Online: 1h 16m 59s

Post Number:#36  Berichtdoor Prince hunus » 18 apr 2013 08:33

heeeeeeeeeeeeeeeeee
ik ben bezig met een doelpak, ben al op de helft!
Prince hunus
Aspirant B Klasse

Post Number:#37  Berichtdoor vincent001 » 18 apr 2013 14:29

Kben er ook aan begonnen :D 45cm diameter en kartonschaarste :help:
Ongelooflijk welke hoeveelheid karton daarin kruipt...

Mvg Vince
vincent001
Aspirant E Klasse

Online: 3h 54m

Post Number:#38  Berichtdoor JanD0edel » 25 mei 2013 11:40

goedemorgen,

ik lees van alles over tekort aan karton enzo om zelf 'n doelpak te maken.

neem 'n kartonnen doos, waar bijv. 'n kast of zo in gezeten heeft, lekker groot.
(blokker / praxis / gamma hebben misschien nog wel zoiets liggen).
prop daar 'n stuk of 4-5 oude tuinstoel kussens in (misschien hebben de buren er nog wel over),
tussen de kussen wat kranten (remt lekker) omwikkel alles flink met ducktape (bij de action 2 euri).
teken zelf je favoriet iets waar je op wil schieten erop, of koop 'n paar papieren blazoenen
in je handboogwinkel e voila !!

veel plezier.
Hai.

ps. ik heb thuis geen tuinstoelkussens zonder gaten :lol:
JanD0edel
Beginner

Online: 22m 31s

Post Number:#39  Berichtdoor CW1 » 26 mei 2013 13:17

Ik heb er zelf ook ooit eens een gemaakt toen ik nog recurve schoot. Gewoon een heleboel stroken snijden van oude vloerbedekking (geen hoge pool - dat krijg je bijna niet goed geperst met draadeind) en die net als stramit bij elkaar persen. Ik kon in mijn tuin tot op 17m. schieten, werkte goed totdat ik precies op de dikte van de vloerbedekking schoot. Mijn pijl kwam toen zo`n 5m. terug gekaatst. (dit vooral als het midden wat kapot/zacht geschoten was waardoor de vloerbedekking dan om boog)

Gewoon met stramit werkt toch nog het beste, behalve de kunststof pakken dan, en die hoeft helemaal niet zo extreem hard geperst te zijn. Zorg gewoon dat er een doek (rubber mat - vloerbedekking o.i.d.) achter hangt dat de pijl remt als deze door het stramit heen gaat. Persoonlijk heb ik er dan ook nog een stuk oude matras achter zitten. Je pijlen zijn er dan ook gewoon zonder noemenswaardige moeite uit te trekken, ook als je compound schiet. Het is wel zaak om dan de bok waar het doelpak op staat als vierpoot te maken. (zowieso zinvol om je pijlen niet stuk/krom te schieten zoals bij een driepoot bok)
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 16h 2m

Post Number:#40  Berichtdoor Speijker » 28 aug 2014 16:39

Ik dacht, ik lever ook een bijdrage, sinds ik zelf een paar doelen heb gemaakt die vrij aardig bevallen:

1: Strak opgerold tapijt. Ik had zoiets volgens mij ook al voorbij zien komen. Deze is slechts 13cm dik (zodat-ie precies in m'n fietstas past, anders had'k 'm dikker gemaakt), dus zo nu en dan steekt een pijl er aan de achterkant net een centimetertje uit, maar 't remt ze meer dan genoeg om te zorgen dat er niks beschadigd. Ik zou aan raden om ze een centimeter of 17 tot 20 dik te doen, en goed strak op te rollen (heb 'm met een paar touwtjes écht goed strak aangesjord, omdat duct-tape alleen niet strak genoeg was. Twee paalsteekjes tegenover elkaar, en dan met de rest van de lijn naar elkaar toe trekken; strakker kan bijna niet)
AfbeeldingAfbeelding

2: Juten zak met lappen. Deze vind ik 't lekkerst schieten, zeker buiten van verder weg. 't Net van de zak sluit weer netjes aan als je de pijlen d'ruit haalt, dus 't gaat lekker lang mee. Ik heb er een paar kapotte T-shirts en een oud (dun/licht) (tussen-?)gordijn in gedaan. Tot nog toe houd 't echt alles tegen, en de pijlen trek je er met je pink zo weer uit. Soms vallen ze er vanzelf uit, en heel zelden "stuiteren" ze terug (maar alle energie is dan al uit de pijl, dus vallen ze gewoon recht naar beneden). En de doffe "Thwump" die 't maakt als je 'm raakt maakt 't wel bevredigend. Maak er wel een paar lijntjes aan om 'm netjes rechtop te hangen. Als hij meedraait of omvalt met je pijlen erin is dat misschien niet zo goed voor je pijlen...
Afbeelding

Heb de ideeën overigens van internet; deze meneer legt 't wel aardig uit:
Speijker
Beginner

Heeft bedankt: 1
Online: 1h 10m 17s
Ik schiet graag: Momenteel ruiterboog.
Uiteindelijke doel is een Qing- (of Manchu-) boog.

Post Number:#41  Berichtdoor ThomVis » 29 aug 2014 07:52

Speijker schreef:strakker kan bijna niet

Afbeelding
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 10
Online: 2d 15h 47m 46s
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#42  Berichtdoor Horny » 21 okt 2014 14:32

Een tijdje geleden een bevroren kip gebruik als doel..Ze kwam uit een -19 C omgeving..Ik wilde gewoon weten of het kon...Welnu het kon.... een Easton gamegetter aluminium met fieldpoint er dwars door heen...Pijl was wel gebogen... :( Niet een goedkoop doelpak dus....De kip was wel lekker.
Horny
Kadet E Klasse

Vorige

Keer terug naar Boog en materiaal bouw