Afstanden & Vizierstand...

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Afstanden & Vizierstand...

Post Number:#1  Berichtdoor LXSJason » 14 maart 2009 09:32

Hoi!
Binnenkort (Zondag as) is er dus die 3D wedstrijd.... waar ik dus als 'nieuweling' aan mee doe...
Ik had inmiddels begrepen dat je op verschillende afstanden moet schieten... en nou heb ik dit gister even in de vluggigheid geprobeert
en ik wilde mijn resultaten even op de testbank leggen....

<<< Methode >>>
10meter afstand staan, schieten, en dan verder naar 18m,25,30,40,50,60,70....
en steeds weer schieten...
heb helaas slechts beperkt kunnen schieten daar ik de baan deelde met meerdere mensen... en we op de baan moesten lopen om onze afstanden te varieren.... (en we haast hadden daar het al donker werdt)

<<< mijn materiaal >>>
Carbon/Foam latten, 32#, waar ongeveer 38.4# uit gehaald wordt....
Easton Navigator 540, met een lengte van 81cm (diepste punt nock tot puntje van punt) met 3.125" Quickspin veren. (22,8 gram per pijl totaal)
Shibuya dual Click vizier.... (plaatje is belangrijk icm met de resultaten, zie je mijn vizierstand dan)
vizier.jpg

<<< Het resultaat >>>
vizierstand.jpg

<<< De vraag >>>
Ok, zoals je kan zien heb ik mijn vizierstanden genoteerd aan de hand van de verdeling op mijn vizier...
We kunnen er gerust van uit gaan dat mijn 18meter stand goed is... (deze afstand schiet ik nl normaal indoor)
Ieder vakje op het vizier is 2cm groot... (dus van 1 naar 2 is 2 cm, en van 1 naar 3 is 4cm afstand)

1) Is het normaal dat je tussen 2 afstanden (in dit geval 30 - 50) ineens heel veel meer moet zakken met je vizier?
2) en dat je na een bepaalde afstand (in dit geval 60 - 70) 'ineens' weer minder moet zakken?
3) zijn er mensen (met vergelijkend materiaal, of voldoende kennis) die mij even kunnen vertellen of dit ongeveer klopt :) of dat ik extreem rare fouten in mijn metingen heb....
4) zijn er mensen die mij wat tips / trucs kunnen bij brengen met het inschatten van een afstand (25m+ .... tot 25m wil me nog redelijk lukken.)
5) is er voor op wedstrijden een legale manier om je vizierstanden bij te houden? en mee te kunnen nemen? :) *behalve uit je hoofd leren*
Hoyt Pro Edge Elite #57,50
----------------------------------------------

Nothing is impossible.
You just have to try harder!

If at first you do not succeed.
Try, Try again and again and again
.
LXSJason
Kadet E Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 2
Online: 12h 38m 55s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Compound

Bij O.G.I.O. & E.S.H. Da Vinci

Re: Afstanden & Vizierstand...

Post Number:#2  Berichtdoor Gertve » 14 maart 2009 09:54

Ik denk dat je daar toch mee zult moeten experimenteren. Probeer eens een erg lichte pijl, de baan zal daardoor vlakker worden. Waar je ook mee te maken gaat krijgen is dat je de afstanden zelf zult moeten inschatten.

Ik heb altijd begrepen dat compound schutters die carbon pijlen schieten in principe aan 1 vizierstand genoeg kunnen hebben.

Ben benieuwd of ervaren (3D) schutters dit willen beamen, of ontkrachten :D
Hoyt Vantage Elite Plus Spiral-X, CBE Quad Lite Target standard, Woose, Trophy Taker SS Pro, Fuse Carbonblade SE, Carter Just B-Cuz
Gertve
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 11
Heeft bedankjes: 3
Online: 3d 46m 54s
Ik schiet graag: FITA

Post Number:#3  Berichtdoor EmielCusters » 14 maart 2009 11:46

Hey Xi,

uit eigen ervaring weet ik dat je grafiek niet helemaal correct is. Normaal gesproken zou je, als je weg loopt van het doelpak, steeds meer moeten gaan draaien.

Kijkende naar je grafiek is je vizierstand van de 70m niet correct, de rest kan ziet er naar verhouding uit. Misschien verkeerd afgelezen omdat het al donker was ;) ?
EmielCusters
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 1
Online: 1d 23h 25m 50s

Post Number:#4  Berichtdoor buitenbeentje » 14 maart 2009 11:50

Ik zou mijn vizierstanden eens in een grafiek moeten zetten om het verloop te zien. De sprong van 30 naar 50 meter kan ik zo niet verklaren, evenals het verloop bij 60-70 meter. Er van uit gaande dat je gewoon goed geschoten hebt, dat je je techniek goed hebt toegepast kan je er van uit gaan dat je vizierstanden kloppen. Je zou nog een keer op een middag/avond een keer op een paar afstanden kunnen controleren of je de vizierstanden kan reproduceren. Bij een wedstrijd mag je je vizierstanden gewoon op een briefje bij je hebben, die hoef je dus niet uit je hoofd te leren. In dit document van de FITA staat een goede uitleg over techniek en afstandschatten bij veldwedstrijden. De doelen bij een 3D zijn dan wel anders, maar een aantal manieren om de afstand te schatten zijn alsnog bruikbaar.

Ik moet de compoundschutter nog tegen komen die het vizier niet hoeft te verstellen tussen de 5 en de 60 meter, even de compound blanc schutters (geen vizier zoals Noekie en NoSights) en schutters met een jachtvizier (zie plaatje onder) buiten beschouwing latend.

Afbeelding

Bij een jachtvizier
Handboogsport: ook op facebook

Nu ook Start Handboogsport, uiteraard ook op Facebook en Twitter.
buitenbeentje
Site Moderator

Heeft bedankt: 14
Heeft bedankjes: 23
Online: 94d 19h 11m 38s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#5  Berichtdoor Row » 14 maart 2009 14:00

Gertve schreef:Ik denk dat je daar toch mee zult moeten experimenteren. Probeer eens een erg lichte pijl, de baan zal daardoor vlakker worden. Waar je ook mee te maken gaat krijgen is dat je de afstanden zelf zult moeten inschatten.

Ik heb altijd begrepen dat compound schutters die carbon pijlen schieten in principe aan 1 vizierstand genoeg kunnen hebben.

ik schiet nu zelf enkele weken compound en als wij op de club (schieten nu indoor) van 18 naar 25m gaan dan verstellen we allemaal het vizier en elke compound schutter bij ons op de clubs schiet met carbon of acc's
Row
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 0
Online: 8h 26m 14s

Post Number:#6  Berichtdoor LXSJason » 14 maart 2009 16:20

@ emiel, als je goed naar de grafiek kijkt, staat links de stand... die "net zoals" op t vizier staat :p
met andere woorden... de lijn in de grafiek geeft de positie aan... (hij is ook "omgekeerd ;)).... m.a.w. hij gaat naar beneden bij meer afstand....
iig begrijp ik uit je bericht dat... met meer afstand... je ineens meer moet "schroeven"... en dat niet meer minder wordt.. zoals bij mij het geval was?

Nothing is impossible.

.
LXSJason
Kadet E Klasse

Post Number:#7  Berichtdoor buitenbeentje » 14 maart 2009 16:42

Wat Emiel bedoelt is dat je vizier waarschijnlijk op 6.8 in plaats van 5.8 heeft gestaan, wat ook mij logischer lijkt. Het zou dus kunnen zijn dat je een afleesfout hebt gemaakt. Je zou niet de eerste zijn die dat overkomt. ;)

buitenbeentje
Site Moderator

Post Number:#8  Berichtdoor EmielCusters » 14 maart 2009 16:47

LXSJason schreef:iig begrijp ik uit je bericht dat... met meer afstand... je ineens meer moet "schroeven"... en dat niet meer minder wordt.. zoals bij mij het geval was?

Idd. Als je van 60 naar 70 meter minder zou hoeven te draaien dan van 50 naar 60 zou dat betekenen dat je pijl onderweg nog versneld (wat natuurlijk niet kan)
EmielCusters
Kadet D Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor infinite » 14 maart 2009 20:30

LXSJason schreef:Hoi!

<< De vraag >>>
Ok, zoals je kan zien heb ik mijn vizierstanden genoteerd aan de hand van de verdeling op mijn vizier...
We kunnen er gerust van uit gaan dat mijn 18meter stand goed is... (deze afstand schiet ik nl normaal indoor)
Ieder vakje op het vizier is 2cm groot... (dus van 1 naar 2 is 2 cm, en van 1 naar 3 is 4cm afstand)

1) Is het normaal dat je tussen 2 afstanden (in dit geval 30 - 50) ineens heel veel meer moet zakken met je vizier?
2) en dat je na een bepaalde afstand (in dit geval 60 - 70) 'ineens' weer minder moet zakken?
3) zijn er mensen (met vergelijkend materiaal, of voldoende kennis) die mij even kunnen vertellen of dit ongeveer klopt :) of dat ik extreem rare fouten in mijn metingen heb....
4) zijn er mensen die mij wat tips / trucs kunnen bij brengen met het inschatten van een afstand (25m+ .... tot 25m wil me nog redelijk lukken.)
5) is er voor op wedstrijden een legale manier om je vizierstanden bij te houden? en mee te kunnen nemen? :) *behalve uit je hoofd leren*

Ik heb vorig jaar ook met 32# latten geschoten ( Winex)
Ik moest naar mate ik verder weg ging staan steeds meer schroeven.
Als je intresse hebt kan ik je mijn verzier kaartje eens sturen, staat op de computer. Je hebt niks aan de verzierstanden zelf, maar misschien wel aan de verschillen ertussen.
Het verzierkaartje is in ieder geval legaal op de Veld, en ik dacht voor recurve schutters op 3D ook. Alleen barebowschutters mogen zoiets dergelijks niet bij zich hebben dacht ik.

@ emiel, volgens mij kan het ook betekenen dat die afstand net is op het maximum van de curve van de pijl. Namelijk dat 60 meter net voor dat maximum zit, en 70 erna, in dat geval hoef je ook maar weinig te schroeven. Theoretisch gezien dan, ik weet in praktijk niet waar dat maximum zich normaal gesproken bevind.

Afbeelding
seek and you will find
infinite
Site Moderator

Heeft bedankt: 13
Heeft bedankjes: 7
Online: 2d 5h 11m 59s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: W&W infinite

Post Number:#10  Berichtdoor buitenbeentje » 14 maart 2009 23:12

@infinite: barebow schutters mogen inderdaad geen tabel met "vizierstanden" bij zich hebben, ze gebruiken immers geen vizier. Dit geld uiteraard zowel voor de 3D als bij de veldwedstrijden. Afbeelding

buitenbeentje
Site Moderator

Post Number:#11  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 15 maart 2009 08:19

Was dat maar waar,(lol)

nee dit is echt niet zo, ook compounders moeten meerdere standen hebben ( willen ze het doel raken ) met een pin-stand redt je het niet.
ik schiet regelmatig 3D, het belangrijkte blijft de afstanden goed schatten, als je die verkeerd inschat is de basis al fout.

40 of 45 meter is meestal het verschil tussen raken en missen, en hoe groter de afstand des te moeilijker het inschatten wordt en over het algemeen verspringt dan ook nog een je vizier stand, dat wordt dan dubbel op.

Er zijn wel een paar dingen die qau boog het wat eenvoudiger( lees vergevender) kunnen maken.
Schieten met ulta lichte pijlen, is eerder gezegt, door de vlakere baan komen de vizierstanden dichter bij elkaar.
poundage van de boog opvoeren,(binnen de range van je pijlen) geeft een beetje het zelfde resutaat.
Dit zorgt er voor dat je qau afstand schatten, er min of meer, een paar meter er naast kan zitten, zonder dat het een hele grote invloed heeft, daar waar je pijl inslaat.

Voor dat ik overstapte naar compound, heb ik recurve barebow geschoten, met greenhorn elipese latten van 60#, met daarop redline's ( lichte cabonpijl, ja dat mocht toen nog)
als Barebower sta je maar een kort geankerd, daar zat toen en zeker voor een recurve een behoorelijk vlake baan in, 20 tot 40 meter was nauwelijks verschil, dat kon ik zo op het doel afleggen, 20 kill aanhouden ± 40 meter boven de kill mikken.

Ben daarna Compound blanc gaan schieten, schiet nu compound met jachtvizier( sinds feb dit jaar), en daar zitten toch echt verschillend pinnen voor de verschilende afstanden.

Maar zoals gezegt, eerst de afstand goed schatten, en weten wat je moet doen bij deze afstand( vizierstand, welke pin, stringwalking, wat je maar wilt), en das veelal een kwestie van oefenen

Gertve schreef:Ik denk dat je daar toch mee zult moeten experimenteren. Probeer eens een erg lichte pijl, de baan zal daardoor vlakker worden. Waar je ook mee te maken gaat krijgen is dat je de afstanden zelf zult moeten inschatten.

W & W Winact Chroom
Winex 40#
Recureve Barebow schutter
Bowtech Brigadier Tessarossa
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet E Klasse

Heeft bedankjes: 3
Online: 17h 2m 43s
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#12  Berichtdoor Ouwe » 15 maart 2009 11:13

Volgens mij heeft Johan van Dongen in een eerdere editie van de Handboogsport daar al eens uitvoerig aandacht aan geschonken, aan dit onderwerp.

Het is echter wel zo, dat hoe verder een pijl vliegt, hoe sneller hij daalt.
De vizierstanden zoals aan gegeven in de grafiek kloppen dus niet.
Hoewel ik geen echte veldschutter ben en nog nooit een 3D wedstrijd heb geschoten, weet ik uit eigen ervaring dat het inschatten van een afstand, bij de meeste schutters een groot probleem is.
De frusstraties uit het verleden bij veldschieten op de onbekende afstanden, hebben mij er tot dusver van weerhouden om daar mee door te gaan. Toch experimenteer ik nog regelmatig, omdat het wel een uitdaging voor mij is.
Voor ieder blazoen neem ik dan de tussenafstand bijvoorbeeld, 60 cm blazoen onbekend 20 tot 35 m = 27,50 m.
Ik zoek een punt op mijn boog/vizier en kijk hoeveel ik daarmee bedek van het blazoen.
Als ik nu naar het doel loop en ik richt, wordt het gedeelte van het blazoen dat bedekt is steeds groter.
Bij iedere drie meter dat ik naar voren ga schiet ik dan drie pijlen, daarna stel ik mijn vizier bij en noteer de stand van het vizier, dit doe ik ook in omgekeerde richting.
Op het 80cm blazoen kom je er dan wel achter dat de verschillen steeds groter worden en de pijlen veel sneller dalen, vooral bij recurve en zeker als je niet veel ponden schiet met zware pijlen.
Veel oefenen, opschrijven en je niet vergissen in een 60 of 80 cm blazoen, zorgen ervoor dat je resultaten snel verbeteren.
Uiteraard is een schutter die vrij zwaar kan trekken en met lichte pijlen schiet in het voordeel.

gr, Ouwe
Ouwe
Kadet A Klasse

Online: 17h 23m 49s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Zowel Fita Indoor als Fita Outdoor met Recurve en Compound.

Post Number:#13  Berichtdoor EmielCusters » 15 maart 2009 14:16

infinite schreef:
@ emiel, volgens mij kan het ook betekenen dat die afstand net is op het maximum van de curve van de pijl. Namelijk dat 60 meter net voor dat maximum zit, en 70 erna, in dat geval hoef je ook maar weinig te schroeven. Theoretisch gezien dan, ik weet in praktijk niet waar dat maximum zich normaal gesproken bevind.

Afbeelding

Gezien jouw plaatje is de pijl op 60m nog steeds aan het stijgen. In een outdoor doel situatie staat de 10 echter op een hoogte van 130cm en je pijl vertrekt op schouder hoogte (hoger dan 130cm).
Dit plaatje geeft de pijlboog weer als je op ongeveer 110-120m staat de schieten.

Feit blijft dat je steeds meer moet gaan draaien omdat je pijl al vanaf het begin van de vlucht snelheid aan het verliezen is.
Wat wel gebruikelijk is bij het veld schieten is dat veel compound schutters hun hoogste vizierstand hebben op ong. 13m. Bij afstanden dichter bij dan 13m zakt je vizierstand weer. Dit betekent dus dat je vizierstand van 10m en 16m gelijk aan elkaar zijn.
EmielCusters
Kadet D Klasse

Post Number:#14  Berichtdoor infinite » 15 maart 2009 15:22

EmielCusters schreef:
infinite schreef:

Afbeelding

Gezien jouw plaatje is de pijl op 60m nog steeds aan het stijgen. In een outdoor doel situatie staat de 10 echter op een hoogte van 130cm en je pijl vertrekt op schouder hoogte (hoger dan 130cm).
Dit plaatje geeft de pijlboog weer als je op ongeveer 110-120m staat de schieten.

Feit blijft dat je steeds meer moet gaan draaien omdat je pijl al vanaf het begin van de vlucht snelheid aan het verliezen is.
Wat wel gebruikelijk is bij het veld schieten is dat veel compound schutters hun hoogste vizierstand hebben op ong. 13m. Bij afstanden dichter bij dan 13m zakt je vizierstand weer. Dit betekent dus dat je vizierstand van 10m en 16m gelijk aan elkaar zijn.

:) oke, duidelijk bedankt.
seek and you will find
infinite
Site Moderator

Heeft bedankt: 13
Heeft bedankjes: 7
Online: 2d 5h 11m 59s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: W&W infinite

Post Number:#15  Berichtdoor boomnick » 15 maart 2009 22:36

tis een beetje laat voor je wedstrijd....
maar met (helaas alleen windows) software als accurate sights http://www.archery-forum.com/attachment.php?attachmentid=4483&d=1220044372 kun je allerlei vizierstanden doorrekenen afhankelijk van een aantal gemeten en bekende waarden.

deze software is eigenlijk bedoel om een strookje voor je vizier te printen, specifiek voor je boog/schutter en terrein (omhoog/omlaag etc)

met de demo versie kun je geen nieuwe vizier verdeling printen , maar wel berekenen. klopt wel aardig moet ik zeggen (met twee bekende vizierstanden kun je de andere laten berekenen)

ging het lekker op de 3d ?
boomnick
Kadet D Klasse

Online: 8h 53m 39s
Ik schiet graag: Recurve freestyle #34, flatbow 30#, target indoor/outdoor(fita)

Post Number:#16  Berichtdoor LXSJason » 16 maart 2009 09:37

Zat ingedeeld in groep 21.... Toen we begonnen schoot ik alle 3 de pijlen kwijt... vonden er slechts 2 terug... (heel vrij kort op elkaar... maw goed gegroepeerd :p alleen mn 1e pijl was onvindbaar....) (voor mij) target 2 - 3 zelfde verhaal maar wel alle pijlen terug kunnen vinden :).
daarnaa ging het wat beter... vooral veel 2e en 3e pijl wound....
Hadden helaas achter ons een groep die vond dat wij veeeeeeeeel te langzaam schoten... (wat unaniem volgens onze groep niet zo was... maar goed... die groep achter ons zat elkaar op te jutten oid...)
Na ong helf van het traject af gelegd te hebben en een pauze... ging het een stukje beter... voornamelijk veel 2e pijl kill (of wound) en zelfs al 1e pijl Kills...
Uiteindelijk het hele traject afgelegd met 343 punten... waar ik bij moet vermelden dat ik al mijn pijlen heel heb gehouden en terug gevonden :) ook mijn aller eerste pijl... stond tijdens de pauze mooi in de bak :)

343 punten bij Freestyle Recurve heeft mij geen prijs opgeleverd.... maar mijn lange afstandsschot... met 4cm van het rode dopje af was wel prijs waard :) (was wel mn 2e pijl... wat mij er van verbaasde dat in mijn klasse niemand het beest met de 1e pijl heeft weten te raken...)
O en met grabbelen ben ik ook nog in de prijzen gevallen :)
Dat wat ik heb geleerd is... dat mijn berekende vizier standen zo van 50 tm 70M klopten... alleen mijn vizier stand van 30 Tot 50 niet klopten :)
Ook afstanden schatten is een skill I yet have to master... denk dat op straat lopen voor mij nooit meer hetzelfde zal worden :p en dat ik vanaf nu overal waar ik naartoe loop.... een punt in de straat zal pakken en dat schat en dan stappen ga tellen....

Wind en bomen tijdens het schieten heb ik niet veel last van gehad... wind zal wel komen dat mijn dunne pijltjes daar niet zoveel last van hebben... en bomen... tjah soms was het een beetje lastig schieten maar over het algemeen niet ondoenbaar... (helpt ook als laatste te schieten :p dan hebben de anderen voor je al wat takken gesnoeid)

Zeker een leuke wedstrijd... iets wat ik vaker wil gaan doen... (wel even betere loop/sta conditie op bouwen, was "kapot" toen ik thuis kwam) binnenkort Eindhoven... mjah... heb mn vereniging beloofd dat ik tijd zou vrijmaken om te helpen (a) om dan ineens te gaan schieten is ook weer zoiets...

Demo van Accurate sights heb ik op mn pc...
Eye - arrow en Eye - sight afstanden vind ik een beetje moeilijk om op te meten :p dus kon het niet echt gebruiken...
plus... alle afstanden van 25M plus... was ik niet zeker van of mn vizierstand uberhaupt wel goed was... met 6 pijltjes weet ik dat niet echt zeker nog... vooral omdat ik na een wat langere tijd pas warm draai en beter ga schieten... (ja Ik weet... betere warming up doen :p maar dat gaat weer af van mijn schiettijd op trainingen.)

Nothing is impossible.

.
LXSJason
Kadet E Klasse

Post Number:#17  Berichtdoor buitenbeentje » 16 maart 2009 11:36

LXSJason schreef:...

Wind en bomen tijdens het schieten heb ik niet veel last van gehad... wind zal wel komen dat mijn dunne pijltjes daar niet zoveel last van hebben... en bomen... tjah soms was het een beetje lastig schieten maar over het algemeen niet ondoenbaar... (helpt ook als laatste te schieten :p dan hebben de anderen voor je al wat takken gesnoeid)

...

De meeste wedstrijden worden zo pijlvriendelijk mogelijk opgezet. Het is op geen enkele wedstrijd toegestaan takken die mogelijk in de weg hangen af te breken. Net als iedere andere schutter zal je er door aanpassing van je houding (op je knieen zitten, naar links of rechts leunend) voor moeten zorgen dat je alsnog het doel kan (proberen) te raken. Het afbreken van takken is ongewenst om een aantal redenen. Iedereen heeft het recht op het zelfde parcours. Het afbreken van takken die mogelijk in de weg hangen geeft jou en de schutters na je een voordeel ten opzichte van degenen die het desbetreffende doel al geschoten hebben. Ten tweede worden veel 3D- en veldwedstrijden in natuurgebieden gehouden. Het beschadigen van de natuur wordt ook niet in dank afgenomen.
Mocht op een parcours een doel echt niet te schieten zijn, dan kan er contact op worden genomen met de organisatie die eventueel het schietpunt aan kan passen.

buitenbeentje
Site Moderator

Post Number:#18  Berichtdoor die-languh » 16 maart 2009 11:57

Archers advantage is een heel handig programma om je vizier standen makkelijk en snel te maken, heb afgelopen woensdag de stande geprint dmv het inschieten van 2 afstanden 20 mtr en 70 mtr, daarna in de computer ingegeven en heb alles tot op de meter op mijn vizier geplakt, een keer getest of het klopt en afgelopen zondag de wedstrijd geschoten en het klopte allemaal perfect.
Hoyt - CBE - Scott - Fuse Archery - CustomMadeWraps - Pro Points - Elzinga Archery - Woosh Archery
die-languh
Kadet Ere Klasse

Online: 1d 7h 57m 45s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: met Hoyt, Custommadewraps, Axcel, Truball, Fuse Archery, ProPoints en Woosh

Post Number:#19  Berichtdoor Trisser » 16 maart 2009 13:53

Hoi buitenbeentje

LXSJason bedoelt dat de schutters voor hem al wat takken raken en je daar dan geen last meer van kunt hebben. Een bekend grapje onder de schutters. Maar alle gekheid op een stokje, als je goed kijkt zie je bij elk doel een opening waar door geschoten kan worden. En als je voor de kill gaat dan moet je wel eens risico nemen omdat er dan naast de kill een boom gegroeid is. Ik ben maar een modale 3D schutter maar ik had over het parcours niet te klagen.
Houdoe, Leo. NHB trainer
Trisser
Kadet E Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 5
Online: 5d 14h 7m 52s
Ik schiet graag: Indoor, 25 mtr 1 pijl, wintercompetitie en 3D.
Recurve Yahama YTSL en Jachtboog.

Post Number:#20  Berichtdoor buitenbeentje » 16 maart 2009 14:11

Trisser, ik ging er al min of meer van uit dat hij dat bedoelde, maar helaas zijn er nog steeds 3D-"schutters" die er anders over denken. Ik heb zelf ook een aantal 3D-wedstrijden geschoten en weet dus wel een beetje hoe het er daar aan toe gaat. ;)

buitenbeentje
Site Moderator

Post Number:#21  Berichtdoor NoSights » 16 maart 2009 18:47

Arnold Heemskerk schreef: schiet nu compound met jachtvizier( sinds feb dit jaar), en daar zitten toch echt verschillend pinnen voor de verschilende afstanden.

Dat valt me tegen........begint het aantal Compound Blank schutters eindelijk te groeien (er waren 11 Nederlandse aanmeldingen bij de 3-D Challenge in Mierlo), stop je er weer mee.

Jammer,....

NoSights (forever ;) )
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 10h 20m 27s
Ik schiet graag: 3-D met een Compound, maar dan zonder vizier !!

Post Number:#22  Berichtdoor NoSights » 16 maart 2009 19:01

De pijlvlucht is eigenlijk gewoon een parabool, misschien maakt dat het verhaal wat duidelijker. Dat bevestigd dus ook wat Emiel en andere al schrijven, dat je pijl sneller zal gaan dalen, naar gelang de afstand groter wordt.

Als voorbereiding voor 3D-wedstrijden schiet ik mijn (compound)boog in van 5-55 meter (max. IFAA afstand) en dit om de 5 meter. Dit maakt de grafiek een stuk duidelijker en is het gemakkelijker te herkennen als je ergens slodig zou hebben geschoten en de vizierstand niet helemaal klopt.

LXSJason schreef:343 punten bij Freestyle Recurve heeft mij geen prijs opgeleverd.... maar mijn lange afstandsschot... met 4cm van het rode dopje af was wel prijs waard :) (was wel mn 2e pijl... wat mij er van verbaasde dat in mijn klasse niemand het beest met de 1e pijl heeft weten te raken...)

Om nog wat meer veren in je k... te stoppen, de huidige Europees Kampioen en een voormalig Europees en Wereldkampioen in jouw klasse schoten ook mee in Mierlo. Die heb je er dus ook maar mooi afgeschoten. De beer waar het dopje op zat is, zoals je gemerkt hebt, niet al te groot, waardoor hij verder weg leek als hij daadwerkelijk stond. Heb het met het opbouwen gecontroleerd en hij stond op 66 meter !!....

LXSJason schreef:Wind en bomen tijdens het schieten heb ik niet veel last van gehad... wind zal wel komen dat mijn dunne pijltjes daar niet zoveel last van hebben...

Het was een stralende dag.......hoe zou je dan last van de wind moeten hebben ;)

LXSJason schreef:Zeker een leuke wedstrijd... iets wat ik vaker wil gaan doen...

Bedankt voor het compliment !!!

LXSJason schreef:binnenkort Eindhoven... mjah... heb mn vereniging beloofd dat ik tijd zou vrijmaken om te helpen (a) om dan ineens te gaan schieten is ook weer zoiets...

We accepteren gewoon je aanmelding niet.....dan moet je wel meehelpen ;)
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Online: 10h 20m 27s
Ik schiet graag: 3-D met een Compound, maar dan zonder vizier !!

Post Number:#23  Berichtdoor Yorick » 16 maart 2009 23:41

NoSights schreef:Als voorbereiding voor 3D-wedstrijden schiet ik mijn (compound)boog in van 5-55 meter (max. IFAA afstand) en dit om de 5 meter. Dit maakt de grafiek een stuk duidelijker en is het gemakkelijker te herkennen als je ergens slodig zou hebben geschoten en de vizierstand niet helemaal klopt.

Als je compound blank schiet, welke waardes vermeld je dan in dat tabel? Want je hebt geen visierstanden die je kan noteren. :? :?:

Yorick
Monky 48# 31", Monky 40# 31,5", Bickerstaffe 35# 28", Kassai Bear 50# 28", Hoyt Matrix 25" 2005 met Hoyt CRX 36# 70", Mathews Q2XL 65# en nog wat kruisbogen.
Yorick
Kadet Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Online: 3d 5h 42m 58s
Ik schiet graag: Met alles wat pijlen afschiet.

Post Number:#24  Berichtdoor buitenbeentje » 16 maart 2009 23:45

Yorick schreef:
NoSights schreef:Als voorbereiding voor 3D-wedstrijden schiet ik mijn (compound)boog in van 5-55 meter (max. IFAA afstand) en dit om de 5 meter. Dit maakt de grafiek een stuk duidelijker en is het gemakkelijker te herkennen als je ergens slodig zou hebben geschoten en de vizierstand niet helemaal klopt.

Als je compound blank schiet, welke waardes vermeld je dan in dat tabel? Want je hebt geen visierstanden die je kan noteren. :? :?:

Yorick

Dan wordt het een soort instinct, je krijgt dan een gevoel hoe je moet schieten op de welke afstand. Een blank-schutter mag immers geen viziertabel bij zich hebben. ;)

buitenbeentje
Site Moderator

Post Number:#25  Berichtdoor Yorick » 16 maart 2009 23:58

buitenbeentje schreef:Dan wordt het een soort instinct, je krijgt dan een gevoel hoe je moet schieten op de welke afstand. Een blank-schutter mag immers geen viziertabel bij zich hebben. ;)

Daarom vroeg ik me ook af wat NoSights dan in z'n tabel zou verwerken. Schiet zelf met regelmaat 3D's met m'n longbow en ik weet dat wanneer je zonder vizier schiet het meer op gevoel/instinct aan moet komen.
Monky 48# 31", Monky 40# 31,5", Bickerstaffe 35# 28", Kassai Bear 50# 28", Hoyt Matrix 25" 2005 met Hoyt CRX 36# 70", Mathews Q2XL 65# en nog wat kruisbogen.
Yorick
Kadet Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Online: 3d 5h 42m 58s
Ik schiet graag: Met alles wat pijlen afschiet.

Volgende

Keer terug naar Techniek