Tips gevraagd recurve

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Tips gevraagd recurve

Post Number:#1  Berichtdoor Legolas74 » 02 okt 2014 23:36

Hallo allemaal,

ik ben pas begonnen met recurve schieten bij een vereniging, samen met een paar andere nieuwelingen.
Nu hebben we pas 4 keer geschoten, maar het valt me op dat we allemaal begonnen zijn met 12 meter schieten, en dat ik eigenlijk nu in mijn uppie nog steeds op 12 meter schiet en absoluut niet in de roos, terwijl de rest nu op 18 meter of meer schiet en veelal wel in de roos.
Ik krijg tips over houding en dergelijke van 2 goede instructeurs, maar vraag me toch af wat ik hier anders doe dan de rest.
Lastig omdat zo op te schrijven omdat niemand natuurlijk kan zien wat ik eventueel anders of verkeerd doe, maar tips om beter te worden zijn zeer welkom!
Legolas74
Beginner

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 16m 26s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurveboog - beginner

Re: Tips gevraagd recurve

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 03 okt 2014 08:36

Op afstand is het moeilijk te zeggen waar het aan ligt dat jij niet zo snel vooruit gaat als de rest van het groepje. Wij hebben net 3 nieuwe jeugdschutters en daarbij is het net als op school: de een pikt het makkelijker op dan de ander. Ik ken je trainers niet, misschien een keer vragen of je een half uurtje persoonlijke aandacht kan krijgen.

in ieder geval veel plezier in het schieten en succes! :thumbsup:
Handboogsport: ook op facebook

Voor dit bericht heeft buitenbeentje dankbaarheid ontvangen van :
Legolas74
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 49
Online: 116d 20h 19m 54s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 04 okt 2014 17:42

Wel,

zoals mijn voorganger zegt, op afstand is het heel lastig om te zeggen hoe en wat, wat ik je wel kan vertellen is.
In principe zijn er 10 basis stappen, wat je aardig op weg zou moeten helpen, deze stappen, zijn eigenlijk bij iedere handbooog ver. het zelfde.
bij ons was er een lid, die altijd zei, goed schieten, is eigenlijk de kunst om jezelf keer op keer te copieeren

wat vaak voorkomt is dat schutters nog al er snel hun vizier willen gaan verstellen, vooral als ze van de 3 pijlen, een in het geel hebben zitten, echter ik ben van menig ( en das persoonlijk) zorg eerst dat je groepjes schiet, en waar (op het blazoen of voor mijn part er naast ) dat maakt niet zo uit.
het minst moeilijke van boogschieten is nl. het verstellen van je vizier.
en met een groepje bedoel ik dus 3 pijlen omvatbaar met je duim en wijsvinger, als je dat heb (regelmatig) dan je vizier bijstellen en je zal zien dat het groepje zich verplaats naar het geel
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 46m 2s
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#4  Berichtdoor advannispen » 26 maart 2018 20:05

Als je pas gaat schieten is het perfect aanleren van de basistechniek erg belangrijk.
Het maakt niet eens uit waar die pijlen terecht komen.
Zoals je zegt heb je (2 goede instructeurs).
Die zouden je het verschil tussen die andere toch uit moeten kunnen leggen.
Maar je kan het ook zelf doen.
Film met je telefoon die medeschutters , en laat jezelf ook filmen.
Bestudeer de techniek en de uitvoering van het schot en je kan het verschil waarschijnlijk zelf al zien.
Wat niet wil zeggen als je ziet wat er fout gaat dat zelf op kan lossen.
Daar heb je iemand voor nodig die jou daarin begeleid.
En pas op dat je niet teveel naar alle meningen van andere gaat luisteren want dat resulteert meestal in een maandelijkse techniek wijziging en daar wordt het niet beter van.
Wat hierin kan helpen is je altijd door dezelfde instructeur te laten helpen die het best bij jou past en waar je vertrouwen in hebt wat hij zegt.

Je heb in ieder geval van alle schietsporten de mooiste gekozen , maar tevens ook de moeilijkste.
Ik zeg altijd maar : In alle schietsporten wordt het schot geschoten , maar een handboogschot wordt geboren.
advannispen
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 7h 17m 51s
Ik schiet graag: 100 meter luchtbuks

Keer terug naar Techniek