[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - compound boog

compound boog

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

compound boog

Post Number:#1  Berichtdoor Yanverbeeck » 02 jul 2013 23:31

Hallo allemaal,

Na ongeveer een haljaar club materiaal gebruikt te hebben ben ik nu ambezig met een eigen boog kopen. Ik zou graag compound gaan schieten omdat ik dat echt heel gaaf vond. Nu ben ik 14 jaar en heb ik een bedrag van 525 euro bij elkaar verdiend. Hiermee wou ik de Hoyt Ruckus gaan kopen omdat dat volgens wat ik heb gelezen en gehoord heb een prima jeugdboog is. Vandaag ben ik dus bij van dorst in baarschot geweest en heb ik deze boog uitgetest. Nu bleek het dat de treklengt gewoon paste alleen dan stond het al op de maximum treklengte en zou ik nou 3 maanden uit deze boog groeien. De volgende boog was dan de hoyt prohawk. Deze boog is dan wel 170 euro duurder. Nu is mijn vraag of iemand nog een prohawk weg doet of een vriens/vriendin heeft die deze boog wegdoet. Het zou fijn zijn als iemand me daarbij zou helpen.

Pondage : 30 maximaal
Treklengte : tussen de 28 en de 32
Ik ben linkshandig.
De kleur doet er niet heel veel toe maar mijn voorkeur is black ou of camouflage.

Met Vriendelijke Groet,

Yanis Verbeeck
Yanverbeeck
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 5
Heeft bedankjes: 2
Online: 1d 1h 19m 50s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: compound boog

Post Number:#2  Berichtdoor Soundwave » 03 jul 2013 17:28

Hadden ze bij van Dorst niet ook nog een PSE Rally voor je hangen? Die kan je van 20 (!!) tot 31.5" verstellen zonder moeite. Verder is het geen wonder boog, maar hij kost ook maar weer ~€300! Verder is het ding wel zwaar, veel zwaarder dan een prohawk.

De met de Prohawk overeenkomende boog van PSE zou de Drive zijn, welke naar mijn mening veel lekkerder schiet. Daar heb je 27-32" treklengte aanpasbaarheid.
Het boekje meld 26 tot 31.5", maar op 26 is het niet erg prettig en te lang, als je de boog goed afstelt is het eerder 27-32. Zwart of Camo te krijgen bij van Dorst voor onder de €500 (ik meen dat ze mij toen de tijd 465 noemden). Ben groot van de DC cams voor target schieten.

Mission (Budget Mathews) heeft ook aardige goed verstelbare bogen, maar de extra dikke handgreep moet je wel liggen. De Rally is zo'n beetje de goedkoopste lange as tot as boog die je kunt krijgen voor ~500. Hoewel ik liever zou doorsparen voor de PSE Phenom. (2e hands Alpha Elite misschien) Ook de Mission Riot zou je kunnen overwegen, deze voelt als een Ruckus / ProHawk met een softere backwall. (maar trekt ook soepeler uit, schiet trager)

In plaats van de ProHawk zou ik bij Hoyt véél liever de Charger halen. Die zit rond de 550-600 euro, maar heeft veel prettigere schiet eigenschappen. (balans, gewichtsverdeling, cams, backwall, rustiger op het schot) Let alleen wel, Hoyt heeft wat issues gehad met de pezen op deze bogen, ze hebben een hele serie met te strak geknepen speednocks gehad, waarbij de pees doorscheurde. (Bowtech Assassin, ook in je price range had hetzelfde issue maar dan in de top cam) Ik moet daarnaast ook opmerken dat de pees en kabels van de PSE Phenom / Rally ook wel wat te wensen overlaten. (kwaliteit in de klasse "gaat 9 maanden goed...")
Ook Mission bogen hebben nog wel eens vervelend veel stretchende pezen.

Ik zou zeggen uit dit lijstje: (hoewel zeer persoonlijk - deze exacte volgorde)

1 PSE Drive
1,5 Hoyt Charger, Mission Ballistic, PSE Phenom
2 ProHawk (/TurboHawk/PowerHawk)
3 Mission Rally / Riot, Bowtech Assassin
4 PSE Rally
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)

Voor dit bericht heeft Soundwave dankbaarheid ontvangen van :
Yanverbeeck
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Geslacht: Man
Ik schiet graag:

Post Number:#3  Berichtdoor Yanverbeeck » 03 jul 2013 22:09

Heel erg bedankt voor de tips maar ik heb even rondgekeken en ik kan deze bogen helaas niet vinden onder de 40 pond. 40 pond is helaas te zwaar voor me. Ik kan deze informatie wel goed gebruiken voor een boog in de toekomst :)
Yanverbeeck
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 5
Online: 1d 1h 19m 50s

Post Number:#4  Berichtdoor Soundwave » 04 jul 2013 00:02

Het pondage kan in veel gevallen ruim 10# omlaag, waarmee 30# schieten met 40# latten geen probleem is.

Mission gaat zelfs vaak verder, hun 70# latten kunnen zelfs vaak de 35# aantikken!

De meerste single-limb PSE bogen kunnen 15# omlaag, Enkel de Hoyts blijven op 9~12# lichter dan max steken. Mits je natuurlijk 30-20# latten wilt hebben.

Bij minder dan 30# werken veel cam systemen simpelweg niet meer. In dat geval kan je beter een aantal keer de sportschool in gaan, je zult zeker op jonge leeftijd verbaasd staan hoe snel je 30-40-50 # aan kan na een aantal maanden trainen. Mits er een andere medische reden is natuurlijk.

Succes!
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag:

Post Number:#5  Berichtdoor ben belt » 04 jul 2013 08:51

De mission bogen heeft er een die gaat van 15 tot 70 pond treklengte 19 tot 30 inc. 399.- euro

Voor dit bericht heeft ben belt dankbaarheid ontvangen van :
milcohuisman
ben belt
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 4h 10m 39s
Ik schiet graag:

Post Number:#6  Berichtdoor milcohuisman » 06 jan 2014 23:29

Ben heeft gelijk, Mission heeft een boog die van 19 tot 30 inch verstelbaar is.
en van 20 tot 70 pond...... alles op in 1 boog ...
tevens geeft Mission levenslange garantie op al hun bogen....

kom gerust eens kijken hier
3D Archery- Loenen
milcohuisman
Beginner

Online: 52m 59s

Post Number:#7  Berichtdoor BroeksmaTeam » 07 jan 2014 11:09

ik heb mijn boog gekregen door een gezocht advertentie te plaatsen op marktplaats en mijn vader ook.
Het proberen waard!
Greetz
Gijs
Nooit geschoten, altijd mis!
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 12
Online: 10h 28m 6s
Ik schiet graag:

Post Number:#8  Berichtdoor milcohuisman » 11 jan 2014 17:47

Hey Gijs, Top man dat je nu je eigen boog hebt,
als je hem een keer goed wil laten nakijken, kom gerust aanwaaien..

Sportieve groet
Milco

Voor dit bericht heeft milcohuisman dankbaarheid ontvangen van :
BroeksmaTeam
milcohuisman
Beginner

Online: 52m 59s

Keer terug naar Materiaalkeuze