Boogschieten in het openbaar?

Hier kan je van alles kwijt, over handboogschieten.

Boogschieten in het openbaar?

Post Number:#1  Berichtdoor Sahar » 02 maart 2016 21:47

ik ben van mijn vereniging afgegaan en schiet nu in mijn tuin. Het probleem is dat mijn tuin niet zo heel erg groot is, en ik bij een lekker weertje wel wat vrijer wil schieten. Ik heb zelf een 75x75cm doel. Mijn pijlen hebben geen snijvlak en zijn 5,5mm. Als ik nou eens in het bos of een weiland, waar vrijwel niemand loopt, ga schieten, is de kans dan groot dat ik aangehouden word? Ik ga natuurlijk niet met kant en klare boog op straat lopen. Ik doe hem altijd in mijn boogtas en mijn pijlen in de pijlentas. Ik wil erg graag gaan schieten in een bos/grasveld waar ik zeker weet dat ik niets raak, er gaat niet iemand zomaar voor je doel staan als je van max 10m afstand schiet. :denk:

Bedankt
Sahar
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 52m 30s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Boogschieten in het openbaar?

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 02 maart 2016 22:25

Zo af en toe duiken er vragen op in de categorie "doorlopend abonnement"... :denk:

Je hebt te maken met de wisselwerking tussen regels enerzijds, en perceptie van het publiek anderzijds. Publiek, dat kan ook de eigenaar van het terrein zijn. Een handboog is formeel geen wapen, maar de gemiddelde burger weet dat niet. Ik heb ooit een paar studentikoze types gezien die het nodig vonden om midden in een klein stadsplantsoen even keihard wat golfballetjes weg te tikken. Formeel geen wapengebruik, maar oom agent heeft de heren wel even op de bon geslingerd. En zo zijn er nog wel wat sportartikelen te verzinnen waar de gemiddelde burger een onrustig gevoel bij krijgt.

Schiethallen en afgeschermde buitenbanen zijn er niet voor niets. Sommige handboogverenigingen hebben een riante "achtertuin", al dan niet met een permanent 3D-parcours. Misschien kun je van een bevriende boer een stuk weiland lenen; als er minstens 400 meter ruimte is, prima. Voor de rest zijn er de facto vrij weinig openbare terreinen over, in de zin dat iedereen daar zomaar vrij kan gaan schieten.

Hou ook het imago van de handboogsport in het algemeen in de gaten. Een enkel incident (bv. alleen al gesignaleerd worden) kan het voor heel veel medeschutters verpesten.

Wat die pijlpunten betreft... in een ander recent topic heb ik het gebruik van blunts onder de aandacht gebracht. Mocht je toch ergens een stuk terrein kunnen gebruiken, overweeg dan pijlen met blunts. Als doel neem je een oude, half leeggelopen voetbal of strandbal, een jute zak met oude lappen of een groot blok schuimrubber. Die blunts zien er een beetje lullig uit, en laat dat in dit geval nou net de bedoeling zijn. Best lollig schieten met die dingen, zeker als je een relatief zacht doel gebruikt. Als je mist dan gaat de pijl een paar keer over de kop, in plaats van spoorloos in het gras te verdwijnen.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 25m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor Nance » 04 maart 2016 14:28

Getsiederrie! In het openbaar.....!

Je kan vaak aan een boer vragen of je op zijn land mag. Let op dat je geen pijlpunten verliest.
Nance
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 6
Heeft bedankjes: 1
Online: 3h 33m 43s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: raak

Post Number:#4  Berichtdoor Grimlock » 05 maart 2016 20:00

Kort gesteld:
- Zonder toestemming van de eigenaar van de grond mag het zeker niet en kun je op bepaalde manieren strafbaar zijn (nog zonder het over schieten zelf te hebben). Dat geldt ook op openbaar terrein/bossen, wat veelal eigendom is van de overheid, Staatsbosbeheer etc.
- Als je 'in de vrije natuur' gaat schieten is er een kans dat het wordt beschouwd als stropen (die kans is klein als er een doelpak staat, maar als je zomaar met pijlen door een bos wandelt...)
- Er kan sprake zijn van specifieke verboden in de plaatselijke verordering waardoor het überhaupt niet mag.
- Afhankelijk van de context/omstandigheden is er een kans dat je boog als wapen wordt beschouwd.
- In een aantal van bovenstaande gevallen is er een kans dat je boog beslag wordt genomen, waarbij het de vraag is of je die ooit nog terugkrijgt.
- Wat er ook gebeurt, je bent niet verzekerd.

Een aantal van deze zaken geldt overigens ook wanneer je op eigen terrein schiet.

Overigens vind ik het persoonlijk niet verantwoord wanneer iemand in een woonwijk in een tuin schiet, al helemaal zonder hoge schietwal, vangnetter etc. (Het is iets anders als je binnen in een schuur of onder een overdekking schiet). Ik weet dat het gebeurt, maar ik heb letterlijk pijlen totaal onverwachte kanten op zich schieten bij het afketsen op een doelpak of bij materiaalpech. Ook bij lichte bogen op korte afstand. De kans dat het gebeurt is zeer klein, maar dan kunnen er echt rare dingen gebeuren. Denk aan een ruit die sneuvelt bij de buren, een pijl die op een afstand van minder dan 5 meter toch over een hek van meer dan 5 meter gaat, een vizier vergeten te verzetten waardoor een pijl ver over het doelpak vliegt etc. Allemaal al gebeurd...
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Re: Boogschieten in de tuin.?

Post Number:#5  Berichtdoor Gnoothi57 » 25 maart 2018 11:35

Beste,

Ik heb een browning compoundboog tornado F5 en train in de mijn achtertuin.

Ik heb een doel op ongeveer 25 meter van 70 op 70.
ik ben beginner en het gebeurt een enkele keer dat de pijl afketst.

Ik ga nu een breder en hoger vangnet plaatsen maar weet niet uit welk ma&teriaal dat best wordt gemonteerd en hoe hoog (doel is op 120 cm hoogte.

Omdat mijn buurman vorige week een aantal pijlen kwam brengen ...Omdat hij zeer verdraagzaam is , ben ik nu nog steeds aan het schieten maar niet meer op dat doel omdat ik geen degelijk afscherming heb.En ik mag me gelukkig prijzen dat hij een verdraagzaam man is.We hebben zelgfs zijn raam al een gaatje geschoten maar' vergoed nieuw raam...etc vorig jaar althans mijn vrouw met een bibipistool.
Hij is hier komen wonen (Antwerpse kempen)) een 3 jaar geleden en kwam met andere pijlen een bezoek brengen toen en vroeg me of er iemand met boog en pijl schiet ...de woonplaats lag vol van bogen en pijlen .Verdraagzaamheid is een deugd die uitsterft.

Dus lang verhaal kort : wat do ik in verband met de veiligheid/

Alvast bedankt voor jullie advies.z)

Gnoothi
a
Gnoothi57
Beginner

Online: 34m 37s

Re: Boogschieten in de tuin.?

Post Number:#6  Berichtdoor buitenbeentje » 26 maart 2018 09:57

Gnoothi57 schreef:Beste,

Ik heb een browning compoundboog tornado F5 en train in de mijn achtertuin.

Ik heb een doel op ongeveer 25 meter van 70 op 70.
ik ben beginner en het gebeurt een enkele keer dat de pijl afketst.

Ik ga nu een breder en hoger vangnet plaatsen maar weet niet uit welk ma&teriaal dat best wordt gemonteerd en hoe hoog (doel is op 120 cm hoogte.

Omdat mijn buurman vorige week een aantal pijlen kwam brengen ...Omdat hij zeer verdraagzaam is , ben ik nu nog steeds aan het schieten maar niet meer op dat doel omdat ik geen degelijk afscherming heb.En ik mag me gelukkig prijzen dat hij een verdraagzaam man is.We hebben zelgfs zijn raam al een gaatje geschoten maar' vergoed nieuw raam...etc vorig jaar althans mijn vrouw met een bibipistool.
Hij is hier komen wonen (Antwerpse kempen)) een 3 jaar geleden en kwam met andere pijlen een bezoek brengen toen en vroeg me of er iemand met boog en pijl schiet ...de woonplaats lag vol van bogen en pijlen .Verdraagzaamheid is een deugd die uitsterft.

Dus lang verhaal kort : wat do ik in verband met de veiligheid/

Alvast bedankt voor jullie advies.z)

Gnoothi
a

Het veiligste is een club in de buurt zoeken. Daar kan je je techniek verbeteren en schiet je zeker niet in de achtertuin van de buurman. ;)
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 30m 5s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#7  Berichtdoor Gnoothi57 » 06 apr 2018 15:15

Bedankt voor uw advies ook al is het geen antwood op de vraag,nl. welke en hoe groot moet ik,de veiligheidsnetten hangen bij doel op 25 meter ?
Gnoothi57
Beginner

Online: 34m 37s

Post Number:#8  Berichtdoor ThomVis » 09 apr 2018 10:41

Officiële eisen staan beschreven in Normen en richtlijnen voor Handboogsportaccommodaties.

"Pijlen zullen niet hoger dan 4 meter ten opzichte van het maaiveld over, en niet meer dan 6° naast het doel gaan, zonder dat er van opzet sprake is", pagina 56

"Een doelmatige pijlenvanger kan bestaan uit een grondlichaam, een houten schutting, een versperring van enig ander daartoe geschikt materiaal, of een combinatie van materialen. (Een systeem van daartoe geschikte netten kan alleen bij een tijdelijke baan worden gebruikt)", pagina 61

"dat een direct schot met een elevatie tot en met 20° de inrichting niet kan verlaten", pagina 64

Op pagina 65 staan deze plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Je moet dus beschermen tegen 6° links/rechts en 20° omhoog en rekening houden met de ruimte achter jouw doel, of een achterwand plaatsen van 4 meter hoog.
Dus met een achtervang van 4 meter hoog en 5,5 meter breed voldoe je aan de 4 meter en 6° eisen, moet je alleen op kortere afstanden nog iets doen om aan de 20° regel te voldoen. Als je dat in 1 oplossing wilt doen krijg je een achtervang van 9 meter hoog :gek:.
Hou er rekening mee dat een direct schot met een beetje boog en jouw dunne carbon pijltjes zo door een net heen gaan.
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 10
Online: 2d 15h 47m 46s
Ik schiet graag: Recurve target

Keer terug naar Allerlei