Hoe doe JIJ het? ik doe het zo:

Voor de BareBow schutters

Hoe doe JIJ het? ik doe het zo:

Post Number:#1  Berichtdoor Smurf » 26 dec 2007 00:49

Leuke discipline he? Barebow.
(in de ruimste zin, dus ook traditional, hunter en longbow en al dies meer zij.)

Oneindig veel verschillende boog-configuraties, evenveel pijlsoorten en materialen.
En belangrijkst van al; iedereen doet het op zijn eigen manier...
Nou leek het mij wel leuk om iets van elkaar te leren, en wat ideetjes uit te wisselen.
Nu even niet over wat er volgens de regeltjes wel en niet mag, maar gewoon:
Wat werkt voor jou het beste, Stel je voor dat je avondeten ervan afhangt, hoe schiet JIJ raak zonder vizier? (of; schiet Jij wel RAAK, zonder vizier? :lol: )

Ik zal eerst gaan:

Handle:_____Greenhorn victory B+ met messing balansgewicht (Speciaal Barebow handle)
Latten:_____Hoyt G3 40# medium length latten, trek er ca. 46# mee bij mijn treklengte
oplegger:___Spigarelli magnetic arrowrest
Button:_____Striker all metal met teflon coated buttontop
Pijlen:______Easton 2114 X7 eclipse 29" met 3x 2" offset fletch

Ik houd de pees met drie vingers direct onder de pijl vast en anker vlak onder mijn oog zodat het haneveertje het puntje van mijn neus licht raakt. Wanneer ik dan vlak over de pijl kijk, kan ik de pijlpunt als richtpunt gebruiken. op 18 meter betekent dat, dat ik de punt midden op het geel kan zetten. Accurater dan dat kan het mijns inziens niet...
Op langere afstanden trek ik de lijn onder mijn oog ahw recht door naar beneden, en heb door veel uitproberen voor elke "metric" afstand een face-ankerpunt gevonden. Op 3D en fields een uitkomst, omdat schatten en steken in een moeite doorgaat. Het grenst aan "instinctief" schieten met voorkennis. Door zo direct onder mijn oog te ankeren met raakpunten op mijn gezicht heb ik persoonlijk nog nooit het fenomeen "peeswaas" (bewust) hoeven te gebruiken. Ik zie de pees niet eens als ik over mijn pijl kijk.

Nou, dat was niet zo moeilijk, wie volgt?

Smurf
Laatst bijgewerkt door Smurf op 27 jan 2008 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Schieten met een vizier is als lezen met een bril.
Dat doe je alleen als je het niet zonder kan.
Smurf
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 4h 29m 47s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: COMPOUND BLANK, 3D, RAAK

Re: Hoe doe JIJ het? ik doe het zo:

Post Number:#2  Berichtdoor Budgetschutter » 26 dec 2007 12:26

ik volg natuurlijk...

Mijn huidige wedstrijdsetje:
Handle:____ Greenhorn Victory (geen b plus, ben al lang blij met deze)
Latten:____ Greenhorn Ellipse glass ceramic 47 lbs 70 "
Pijlsteun:__ Spigarelli magnetic
Button:____ Beiter
Pijlen:_____ ACE 570, voor 3D platinum 1916
Pees:______ fastflight

Mijn LOLsetje:

Handle:____gerestaureerde Greenhorn Phoenix TD 400
Latten:____ Greenhorn carbon 69" 42lbs
Pijlsteun:___ spigarelli magnetic
Button:____ Greenhorn
Pijlen:_____ cobalt 2014
Pees:______ fastflight

Ik richt met de pijlpunt, gebruik de peesschaduw niet bewust, voor 0 tot 60 meter is het makelijkste voor mij stringwalking, moet ik langere afstanden schieten ga ik verder met facewalking.
Voor mij is stringwalking veel nauwkeuriger dan facewalking, waarschijnlijk door mijn dikke kop
:D :D
Het uitmeten op de pees doe ik dan natuurlijk met mijn vingertab.
Handboogschieten met een vizier is als een boek lezen met een bril...., je doet het alleen als je niet zonder kunt
Budgetschutter
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 14h 52m 33s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: pijlen

Post Number:#3  Berichtdoor Smurf » 26 dec 2007 16:34

Oja, ik heb ook nog een LOLboog:

Boog:______Mathews Legacy, Blanc 60#, teruggeschroefd naar 55#/70% Let-off, geen tiller
oplegger:___NAP Quicktune 750 teflon coated zonder overdraw, voor vingerlossen
Pijlen:______Easton 2216 SuperSlam 30" met 3x 2" offset fletch

Ik houd de pees met twee vingers (wijs- en middelvinger) direct onder de pijl vast, geen vinger boven de pijl, en gebruik geen tab :shock: . Ik vind dat met deze compound (mede vanwege de let-off van 70%) prettiger schieten omdat je de pees dan beter voelt. (Jaah, Duh Huh!! :roll: ) Je houdt namelijk maar 16,5# over. Ik anker vlak onder mijn oog zodat het haneveertje het puntje van mijn neus aanraakt. zo kan ik de pijlpunt als richtpunt gebruiken. op 18 meter betekent dat, net als bij mijn recurve, ik de punt midden op het geel kan zetten. Das handig voor mijn schiethouding. Die is daardoor met recurve en compound hetzelfde. Stringwalking kan niet met een compound, dus facewalking is the way to go... en vanwege consistentie, doe ik dat met mijn recurve ook. werkt best, kost wel wat extra oefentijd maar dan heb je ook wat...spierpijn :mrgreen:

Ik gebruikte mijn compound eerst alleen om techniek te trainen, omdat hij met die harde cam enorm kritisch is op "backtension" en losfouten. De laatste tijd schiet ik veel vaker met mijn compound dan mijn Recurve, eigenlijk alleen omdat ik vaak meteen na het werk moet trainen, en dan in elk geval de boog niet in elkaar hoef te zetten... Ik ben Lui ik weet het... Maar ben nu wel erg fanatiek CPB schutter!!! Schiet op 18 meter alleen nog op DT omdat het me anders teveel pijlen kost :D Weet iemand nog een oud-aluminium boer?...

Smurf
Smurf
Aspirant C Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor Tulten Henget » 26 dec 2007 21:56

Mogelijkheid #1
Mijn 'nieuwe' ruim 35 jaar oude Hoyt Xpert 37 pond. 64".
houten 11/32 pijlen (100 grains punt), niet ingekort, volgende serie wel...
Geen echte oplegger, maar stukje leer op venster geplakt, werkt lekker.
Alle vingers onder de pijl.

Optie #2
Mijn lukbis engelse reflexboog aka viking flatbow.
29 pond, beetje te zwak voor 100 grain houten pijlen... maar 18 meter haalt 'ie net...
3 vingers onder het nokpunt...
(visserskrukje als boogstandaard)
leren handschoentje om pijlen overheen te laten vliegen... ipv huid.

Alternatief #3 & #4
Mijn oude samick middenstuk, met (#3) 26 ponds 68" (smt 2 limbs), of (#4) 36 ponds 70" (samick progress) latten.
centerrest (oplegger en button ineen)
Schiet dan aluminium X7 eclipse 1814 pijlen, of bij 36" ook wel andere veel stuggere houten pijlen.

Verder standaard:
leren schiethandschoen
en draken armbeschermer.

Met set #1, #3 en #4 schiet ik door over de pijl te kijken... bij #3 en #4 doe ik soms stringwalking, vind ik niet echt een ideale methode... #2 schoot ik instinctief... En dan wil ik op den duur met #1 ook gaan doen.
Afbeelding
Tulten Henget
Aspirant Ere Klasse

Online: 1d 13h 39m 13s
Ik schiet graag: barebow

Post Number:#5  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 28 dec 2007 17:12

Wel,

Ik heb 2 opties, waarvan de 2de op dit monent mijn voorkeur heeft.

Optie 1

Win & Win winact ( 2005 chrom)
Greenhorn Elipse ceramisch carbon 70" 58 # bij 29"
Spigarelie magneet oplegger en mircobutton.

Vingers onder de pijl stringwalking

Optie 2

Mathews Swichtsback LD. 60#
omgebouwde compound-opleger ( type weet ik niet exzakt)

1 vinger boven 2 onder, gap/ opgevoel schietend.

Op beide bogen schiet ik met de zelfde pijlen
Axis FMJ 340, met 125 gr. veldpunten
W & W Winact Chroom
Winex 40#
Recureve Barebow schutter
Bowtech Brigadier Tessarossa
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Online: 18h 20m 55s
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#6  Berichtdoor Smurf » 29 dec 2007 23:56

effe uit interesse een sidetrackje:
@ Arnold: Jij schrijft dat je op je Switchback een omgebouwde compound-oplegger hebt, In welk opzicht? En werkt dat goed? Ik ben namelijk van plan om zelf een SW LD te gaan kopen (de beslissing is er zo goed als door...)zoals je misschien elders op het forum al hebt kunnen lezen, en ben ook op zoek naar alternatieve oplegger voor mijn Quicktune 750. Vandaar.
Smurf
Aspirant C Klasse

Post Number:#7  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 30 dec 2007 08:27

Smurf schreef:effe uit interesse een sidetrackje:
@ Arnold: Jij schrijft dat je op je Switchback een omgebouwde compound-oplegger hebt, In welk opzicht? En werkt dat goed? Ik ben namelijk van plan om zelf een SW LD te gaan kopen (de beslissing is er zo goed als door...)zoals je misschien elders op het forum al hebt kunnen lezen, en ben ook op zoek naar alternatieve oplegger voor mijn Quicktune 750. Vandaar.

Wel toen ik hem kocht, 2 maanden geleden ( bij Milco), die vertelde mij dat er in nederland nog niet veel echte compounds vingeropleggers te koop zijn.
Medio januarie ( 2008) kan Milco rechtstreeks uit Amerika zelf importeeren, dan kom er bij mij een brodoodle 500 pro op, dat is de' compound fingerrest.
Tot die tijd heeft Milco een NAP Qucktune 800 (daar lijkt hij nog het meeste op) omgebouw tot fingerrest, heel simpel ( even voor de duidelijkheid ik ben links)
de linkervork staat normaal, en de rechtervork staat wat neergebogen, zodat hij wat lager ligt als de linkervork, die dus de funtie van de button overneemt, ziet er wat raar uit, net als of de oplegger niet goed staat maar het werkt wel.
De Brodoodle gaat er op niet, omdat het gene wat er nu op zit niet werkt, maar om van de boog een echte fingershooter van te maken.

als je meer wilt weten hoe het er ziet, hoor ik het wel dan mail ik je wel een foto-tje.

Over de boog, hiervoor had ik een PSE Carerra als try-out, leuk snel boogje, groot nadeel beetje harde let-off voor het vingerschieten, maar zo kwam ik er wel achter dat compound blanc ongeloofelijk leuk is om te doen.
Daarom de na wat zoekwerk en advies werk de Swichtsback LD gekocht, echt wat een snoepie is dat.
Hij is verschrikkelijk Smooth, ongeloofelijk stil, en geen handschok, niet te vergelijken met een hard let-of boog.
en door de groote peeshoogte kan je er nog goed mee blanc schieten ( ik trek 29")
W & W Winact Chroom
Winex 40#
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor PAGGA » 30 dec 2007 10:34

Ik ben nog zoekende naar 't beste anker punt voor mijn Samick SHB met hout dan wel alu pijlen tot nu toe bevalt de nok op m'n jukbeen en de punt op 't doel me bestmaar ik heb met deze boog nog niet op een andere afstand dan 18 mtr geschoten dat ga ik van 't voorjaar maar eens proberen.
Ik schiet met drie vingers onder de pijl met een schiethandschoen en een hunter oplegger op mijn boog (dus volgens de booghezbollah geen barebow)'t prettigst,verder ben ik in de markt voor een Fred Bear Kodiak die ik gezien heb en ook al eens mee geschoten heb.
So this is how I do it !
CAUSALITY IS EVERYTHING !!!!!!
PAGGA
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 3
Online: 5h 56m 44s
Ik schiet graag: Met mijn 40 ponds samick SHB

Post Number:#9  Berichtdoor NativeHobow » 02 jan 2008 17:44

Hallo...

Ik schiet buiten met het volgende:

reflex-deflex longbow 50 pond bij 28 inch, dacron pees
11/32 - 2114 houten pijlen 28 inch 125 grains 3x4 inch offset natuur veren
2016 gamegetter pijlen 29 inch 125 grains 3x4 inch offset natuur veren
split finger - volledig instinctief, mondhoek als anker punt bij alle afstanden.

binnen:

jachtrecurve 50 pond bij 28 inch, dacron pees
semi-recurve jachtboog 48 pond bij 28 inch fast- flight pees
2016 gamegetter 28 inch 125 grains 3x4 inch offset natuur veren
split finger - volledig instinctief, mondhoek als anker punt afstand 30 meter.

Leren schiethandschoen en leren onderarm beschermer.
Ik maak niet bewust gebruik van gap shooting, door veel te schieten gaat dit als vanzelf.

Merlin
Ik schiet sneller dan ik denken kan... tevens is niet gericht altijd raak !
NativeHobow
Aspirant C Klasse

Online: 0s
Ik schiet graag: snelle zuivere bogen zonder richtmiddelen...

Post Number:#10  Berichtdoor Smurf » 03 jan 2008 00:54

@ Arnold H.
Zeg Arnold, ik heb eens zitten kijken op de site van Bodoodle, en volgens mij is de enige Arrowrest van hun die speciaal voor vingerlossen is gemaakt, de TimberDoodle. de 500 pro kan denk ik ook wel, maar voegt voor vingerlossen volgens mij niet zoveel toe en is ruim twee keer zo duur...

kijk eens op: http://www.bodoodle.org/timberdoodle.htm

your'e welcome.
Smurf
Aspirant C Klasse

Post Number:#11  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 03 jan 2008 17:26

Smurf schreef:@ Arnold H.
Zeg Arnold, ik heb eens zitten kijken op de site van Bodoodle, en volgens mij is de enige Arrowrest van hun die speciaal voor vingerlossen is gemaakt, de TimberDoodle. de 500 pro kan denk ik ook wel, maar voegt voor vingerlossen volgens mij niet zoveel toe en is ruim twee keer zo duur...

kijk eens op: http://www.bodoodle.org/timberdoodle.htm

your'e welcome.

Klopt,

Hij is niet specifitiek gemaakt voor vingerlossen, maar doordat de zijdelinse druk is in te stellen is hij daar wel zeer geschikt voor.
Je pijlen kunnen er niet af vallen, en door de onderkom zijn de andere onderdelen wel afgeschermd.
Ben ook lid van Archery talk een amerikaans forum, en daar lees je echt hele goede dingen over hem.
W & W Winact Chroom
Winex 40#
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Post Number:#12  Berichtdoor NoSights » 08 jan 2008 17:00

Mathews Conquest III (57#)
DMI X-terminator Oplegger
Beiter Button
Geiselhart 12" flex-stabi
Carbon Express 3D-Select 250 pijlen

Geen vizier,.....ik schiet dus Compound Blank.

Heb een DMI X-terminator oplegger omgebouwd naar een vinger-oplegger en regel de zijdelingse druk dmv de Beiter Button.
Doe niet aan String- (dit is wel mogelijk..(is een IFAA-klasse)..in Duitsland zijn verschillende schutters op Wereld-niveau in deze stijl) of facewalking. Gebruik een gap-systeem...oftewel op lange afstanden richt ik wat hoger en dichtbij wat lager.

Doe dit meestal op 3D-toernooien en soms ook indoor. Helaas heb ik de laatste 2 jaar behoorlijk last van rozenvrees, of targetpanic...hoe je het ook wil noemen, waardoor m'n indoor-scores omlaag zijn gegaan.
Op de 25 meter 1-pijl schiet ik op dit moment tussen de 200 en 210 (Inner-ten als 10 geteld)
18-meter heb ik al een jaar niet meer geschoten, dus weet ik zo niet. Record tijdens een vorige indoor-competitie is (geloof ik) 255 punten (ook Inner-ten als 10 geteld).

Gelukkig kan ik de target-panic tijdens 3D-wedstrijden behoorlijk opvangen.......en hebben onze compound-vizier schutters (schietend van dezelfde plok) het dan meestal ook wel moeilijk met me ....;-)

NoSights

p.s. Gaan er nog meer Compound Blank schutters naar de Winter-3D in Lelystad ???
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Online: 10h 20m 27s
Ik schiet graag: 3-D met een Compound, maar dan zonder vizier !!

Post Number:#13  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 10 jan 2008 08:00

Yep,

Ik ben er ook, maar waarschijnlijk ben ik geen partij voor je, dit wordt mijn eerste compound blanc wedstrijd

Mischien zie ik je daar nog wel
W & W Winact Chroom
Winex 40#
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Post Number:#14  Berichtdoor NoSights » 17 jan 2008 10:34

Arnold Heemskerk schreef:Yep,

Ik ben er ook, maar waarschijnlijk ben ik geen partij voor je, dit wordt mijn eerste compound blanc wedstrijd

Mischien zie ik je daar nog wel

Hey Arnold........ik zag je op de uitslagen-lijst van de Winter-3d in Lelystad, in de Compound Unlimited klasse staan........is dit een foutje ?? .......of heb je uiteindelijk toch maar besloten met vizier te schieten ???
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Post Number:#15  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 17 jan 2008 21:46

Nee geen vizier,

foutje van de wedstrijdleiding, mijn zoon ( marvin) schiet met alles er op en er aan, heeft aleen mog meer oefening nodig, net als ik dus.

Had 4de geweest gezien mijn punten.
en daar hebik best wel vrede mee voor de eerste keer.
zeker omdat ik de boog nog maar relatief kort heb

En een vizier komt er niet op, vindt het veel te leuk zo
W & W Winact Chroom
Winex 40#
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Post Number:#16  Berichtdoor NoSights » 17 jan 2008 23:42

Oh toch wel.......vond je score ook al erg laag voor een vizier-schutter.

Ik was achteraf tevreden met m'n score.......die vele bewegende doelen breken me iedere keer weer op.
Heb uiteindelijk 4 doelen compleet gemist.........maar ja.........maar 1 pijl mogen schieten op een bewegende eekhoorn op 20 mtr valt ook niet mee........of neem die F16 eenden die in een rondje vlogen........dan is 1 pijl ook erg weinig.
Toch nog de 2e score in de groep (met 4 compound vizier-schutters in mijn groep)........dus goed tevreden.
Vooral ook omdat de nr 3 dame (compound unlimited) van het laatste wk in zwitserland in mijn groep stond en ik die ook voorbij ging......(vond ze niet leuk) ;-)

Leuke dag.....en gelukkig prima weer.........ik ben er volgend jaar weer bij !!!
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
NoSights
Kadet C Klasse

Post Number:#17  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 18 jan 2008 18:32

Tot nu toe,

Ben ik er 3 x bij geweest

2006 Recurve bare bow 1ste plaats
2007 Recurve bare bow 3de plaats
2008 Compound blanc 4de plaats

Met alle 3 de jaren goed weer gehad, op de een of andere mannier is het op die dag gewoon goed weer voor de tijd van het jaar.

Ben ook een keer op loon op zand met de voorjaars 3D geweest ( begin maart), alles gehad behalve goed weer, man wat was het toen slecht, hard waaien regen hagel en de hele mikmak
W & W Winact Chroom
Winex 40#
Compound Blank schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Post Number:#18  Berichtdoor Sebastiaan » 14 jun 2008 09:06

Hallo "bare-bowers"

Momenteel schiet ik recurve met alees erop en eraan. Ik wil de omgekeerde weg gaan en proberen om bare- bow te gaan schieten ;) . Ik wil zelf een boog samenstellen :? . Ik heb al een middenstuk (Greenhorn Victory) op het oog. Momenteel schiet ik 40 pond en mijn pijllengte is 30 inch. Aan welk pondage latten moet ik denken, de eerste tijd zal ik alleen binnen schieten dus max. 25m. Ik hoor wel iets van jullie.

Groet Sebastiaan
Homo sapiens non urinat in ventum.
Sebastiaan
Kadet Ere Klasse

Afbeeldingen: 2
Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 2
Online: 22h 36m 22s
Ik schiet graag: Recurve, indoor, 25m1 en outdoor (FITA)

@ sebastiaan

Post Number:#19  Berichtdoor Smurf » 15 jun 2008 13:33

Indoor barabow schieten met een Greenhorn Victory:

Als je het jezelf makkelijk wilt maken, weinig blessures wilt oplopen, en consequent raak wilt schieten, is dit mijn recept:

Boog op ca 36# 70", peeshoogte op ca 23cm
acc 3-28 500 @ volledige schachtlengte (af-fabriek) met 2,5" fletch
(mijn treklengte is ca 28,5")

Ankeren op je jukbeen, vlak onder je oog.
drie vingers, vlak onder de pijl
Over de pijl kijken, punt op het geel=pijl in het geel

voor binnen geldt: er is geen wind, de afstand is kort, dus waarom snelle pijlen? Elk foutje wordt dan medogenloos afgestraft...
Kies dus een zo lang en zo zwaar mogelijke pijl die bij het trekgewicht past waarmee jij met gemak 100 pijlen achter elkaar kunt schieten zonder moe te worden.

Binnen hoeft een pijl niet te vliegen als een streep, als hij maar in het geel terecht komt.
Winnen doe je niet met mooi schieten, dat doe je met raak schieten!

Het afschot is met lange, zware pijlen lekker rustig, makkelijk te corrigeren, en makkelijk te herhalen, omdat je jezelf niet kapot staat te concentreren om de boog stil te houden.
Ga alleen niet te licht schieten, je moet wel iets van spanning voelen, anders wordt elke keer hetzelfde ankeren een probleem.

Smurf.
Smurf
Aspirant C Klasse

Post Number:#20  Berichtdoor Budgetschutter » 16 jun 2008 09:46

Wederom ben ik het met smurf eens, kleine tip, probeer wel greenhornlatten erbij te vinden of doe het anders met wat duurdere carbonfoam latten.
De greenhorn Victory is een uitstekend middenstuk voor barebow alleen is het zo rigide (het buigt nog niet de helft door van wat de meeste middenstukken doen) waardoor je problemen met wat goedkopere latten kunt hebben.
Een lid bij ons bij de vereniging is na jaren weer begonnen met barebow en vond zijn 46 pond te zwaar waardoor hij de keuze heeft gemaakt naar betaalbare lichtere win en win latten, het resultaat: na drie maanden schieten rammelen de latten en is het rendement weg.

Voor de korte afstanden neem ik ook wat zwaardere, langere pijlen (bij langere pijlen komt je richtpunt verder naarvoren waardoor je feitelijk lager richt).
Hierdoor hoef ik niet zover onder de pijl te pakken waardoor mijn boog mooi rustig is.
Het enige nadeel van dikkere pijlen is dat je een minder nauwkeurig richtpunt hebt.
Hier moet je dus voor jezelf een middenweg in vinden.
zo schiet ik field met ace's die precies op maat zijn voor mijn treklengte en met mijn 47# ellipse latten en indoor 18/25 meter schiet ik met mijn 40# (kinderlatjes zoals ik ze dan noem) met 2014 alu volle lengte met natuurveren.
2014 lijkt een slappe pijl voor mijn pondage maar om de een of andere gekke reden vliegt het prachtig van mijn boog dus vandaar mijn keuze voor deze pijl.

Belangrijke aandachtspunten voor barebow, consequent ankeren (niet alleen hoogte maar ook voor en achter) en let goed op de spanning en het doorlossen.
als ik voel/hoor dat de overgang van de pijl naar punt van mijn ace op mijn pijlsteun komt dan heb ik genoeg spanning om te lossen.
Dit klikkeridee is een heel goed instrument geweest voor mij om te leren voelen wanneer ik mijn spanning goed heb.

@ Smurf , we hebben je gemist op onze wedstrijd, hoe gaat het nu?
Handboogschieten met een vizier is als een boek lezen met een bril...., je doet het alleen als je niet zonder kunt
Budgetschutter
Kadet C Klasse

Online: 14h 52m 33s
Ik schiet graag: pijlen

Post Number:#21  Berichtdoor Dre Is Back » 07 jul 2008 09:12

lol mijn boog is pas simpel:

1 stuk esdoornhout en een leren grip 40 pond.:D

hoe ik shiet?
ik pak een pijl, jaja :mrgreen: dan leg ik de pijl op de uitsparing in mijn boog, dan trek ik hem uit tot mijn handpalm tot aan m'n oor komt, dan laat ik los en zit mijn pijl ergens in het doelpak...

tevreden? :lol: :D :mrgreen: ;)
Dre Is Back
Beginner

Post Number:#22  Berichtdoor robyn » 07 jul 2008 10:54

Nou... je tak is dan toch maar geavanceerd genoeg voor een pijloplegger :lol:
.... maar ik ben blij dat ik de begrip barebow toch niet helemaal verkeerd heb begrepen... al die moeilijke constructies van je voorgangers :roll:

Ik heb een esdorn en notenhouten laminatvloer ;)
.. ik fixeer mijn doel, til mijn boog op (met een 30graden helling zodat ik bij het fixeren van mijn doel - met bijde ogen -niet tegen mijn lat aankijk, span de pees totdat ik mijn duim op mijn jukbeen kan steunen... n pfffff daar gaat ie :arrow:
sinds het opleggen van de pijl heb ik hem niet meer gezien en ik mag er ook niet naar kijken... zodra ik hem tijdens het schieten in het vizier krijg, dus de fixatie van mijn doel los laat gaat het mis.
:arrow:
Zolang ik mijn pijl maar niet in het oog krijg...
robyn
Aspirant Ere Klasse

Ik schiet graag: traditioneel, intuitief (kan ook niets anders) met mijn
hongaarse ruiterboog, een kassai lynxI

Post Number:#23  Berichtdoor HoezoMikke?Kleng! » 08 jul 2008 12:33

Hoi,

Aan mijn gebruikersnaam kun je eigenlijk wel zien hoe ik het doe....

Ik gebruik een Kassai Greyhound (Hongaars model ruiterboog) en ga als volgt te werk:

1) pijl nokken, boog laag en horizontaal houden, voor je middel, pijlpunt naar de grond.
2) goed naar het doel kijken en proberen je hoofd leeg te maken.
3) met een schepbeweging de boog omhoog en bijna rechtop zwaaien en ondertussen uittrekken. Bovenaan de beweging is mijn trekhand bij mijn gezicht, op ooghoogte. (ondertussen naar het doel blijven kijken)
4) vervolgens trekhand 'doorzakken' tot schouderhoogte en de volle 32" eruit trekken. (mijn ogen flitsen nu even op en neer tusen het doel en de pijlpunt, zag ik laatst op een filmpje)
5) zodra je op schouderhoogte bent, lossen.

Dit hele setje duurt nog geen 2-3 seconden en moet uitgebreid geoefend worden, maar dan zijn de resultaten best leuk!

Voor ik het vergeet en jullie het gaan vragen: idd een zwevend anker/geen anker!

Groeten
Kleng
HoezoMikke?Kleng!
Beginner

Ik schiet graag: en uitsluitend barebow op 3D-wedstrijden.

Post Number:#24  Berichtdoor NativeHobow » 08 jul 2008 22:43

Ik vind het leuk om te zien dat er nu 3 mensen achter 1 bijna met het zelfde gevoel schieten... laten we eens wat af spreken, en wat pijlen pompen, niet op resultaat maar vol passie !

Merlin
Ik schiet sneller dan ik denken kan... tevens is niet gericht altijd raak !
NativeHobow
Aspirant C Klasse

Ik schiet graag: snelle zuivere bogen zonder richtmiddelen...

Post Number:#25  Berichtdoor pokodada » 20 maart 2009 13:48

Zomaar even een mening over stringwalken. Als je de instructies bekijkt hoe een (traditionele) boog wordt getillerd, dan staat die boog altijd op dezelfde manier in de tillerbank. Ja allicht, anders krijg je die boog nooit in balans. Maar waarom zou je dan tijdens het schieten de pees ineens een stuk lager onder dat punt vastpakken? Dan krijg je dus nooit de balans die de boog tijdens de bouw heeft meegekregen. Het resultaat is dat de boog tijdens het schot extra gaat slingeren, met allerlei afwijkingen als gevolg. Mijn mening is dat je met stringwalken voorbijgaat aan de essentie van het ontwerp van je boog. Bij een moderne recurve heb je daar weliswaar wat minder last van; die dingen zijn wat meer vergevingsgezind dan de traditionele modellen. Voor facewalken is nog wel iets te zeggen, met name op de korte afstand omdat je dan meer last van de parallax hebt. Gap-Shooting rulez...
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 15
Online: 3d 17m 50s
Ik schiet graag: Samick Outlander & Samick Mind-50

Volgende

Keer terug naar Barebow